parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. [Ansze(j)] Kneset ha-G(e)dola = [Mężowie] Wielkiego Zgromadzenia) – zgromadzenie dwukrotnie zwołane w Jerozolimie przez Nehemiasza, po powrocie Judejczyków z niewoli babilońskiej (w miesiącu tiszri 443 p.n.e.), celem publicznego ogłoszenia Tory i – za jej pośrednictwem – odnowienia Przymierza z Bogiem, a w konsekwencji – wprowadzenia koniecznych reform religijno-gospodarczych (Ne 8-10). Uczestniczyli w nim zarówno mężczyźni, jak i kobiety. W zbiorowej przysiędze zobowiązywali się do przestrzegania prawa Bożego (m.in. nie zawierania małżeństw z „obcymi”, tj. z osobami obcego pochodzenia; przestrzegania szabatu i innych świąt; zachowywania co siedem lat roku szabatowego; płacenia podatków na rzecz Świątyni Jerozolimskiej oraz lewitów). Przysięga ta miała charakter dokumentu, pod którym zebrani złożyli podpisy (Ne 10,1-29). Zgromadzenie przekształciło się w instytucję sprawującą przywództwo duchowe i prawodawcze (wedle innych wersji, w ciało rządzące) nad społecznością żydowską od końca okresu prorockiego do ok. II w. n.e. W.Z. skupiało 85 osób (w tym 30 proroków) bądź – według innego źródła – 120 „starszych” (w tym zapewne proroków). Nie w pełni jasny jest zakres jego jurysdykcji; w traktacie Pirke(j) Awot (1,1) została ona określona następująco: „Mojżesz otrzymał Torę (…) i przekazał ją Jozuemu. Jozue Starszyźnie, ta Prorokom, a Prorocy przekazali ją mężom Wielkiego Zgromadzenia. Znane są trzy ich wskazania: Bądźcie rozważni w sądach, kształćcie jak najwięcej uczniów, postawcie ogrodzenie wokół Tory”. Mogła więc być to władza normatywna w sprawach religijnych oraz sądownicza. Z tego zaś niektórzy badacze wyciągają wniosek, iż z W.Z. wywodzi się Sanhedryn Wielki. W.Z. wydawało zalecenia oraz regulacje prawne (por. tak(k)anot) i g(e)ze(j)rot, które miały istotne znaczenie dla rozwoju judaizmu. Dotyczyły one: 1. liturgii (recytacji trzy razy dziennie Szmone esre(j); błogosławieństwa przed i po jedzeniu oraz przed spełnianiem przykazań [nakazów religijnych]; kid(d)uszu i hawdali; wprowadzenia publ. czytań Prawa w szabaty i święta oraz w poniedziałki i czwartki, które w staroż. Palestynie były dniami targowymi); 2. zachowania Prawa Pisanego (nadając kształt kanoniczny księgom biblijnym Ezechiela, Dwunastu Proroków Mniejszych, Daniela i Estery); 3. zachowania Prawa Ustnego, tworząc podstawy halachy, midraszy i hag(g)ady. Orzeczenia W.Z. stały się jednymi z podstawowych „aktów normatywnych” judaizmu, a równocześnie odegrały zasadniczą rolę w przeniesieniu autorytetu rel. z arcykapłanów (dziedziczenie) na mężów uczonych w Prawie. Dzięki dziesięciu uczonym (Zugot) ciągłość tradycji żydowskiej została zachowana, mimo niesprzyjających okoliczności.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.