Zapraszamy na wystawę stałą

  16 listopada Żydowski Instytut Historyczny im. E. Ringelbluma wraz ze Stowarzyszeniem ŻIH w Polsce po raz pierwszy udostępnią dokumenty Podziemnego Archiwum Getta Warszawy. Wystawa jest jednym z kluczowych elementów programu Oneg Szabat. Dokumenty tworzą tzw. Podziemne Archiwum Getta Warszawy, którego inicjatorem był Emanuel Ringelblum, historyk i działacz społeczny. Powołał grupę współpracowników dokumentujących życie, a następnie śmierć getta Warszawy. Kiedy wiedzieli już, że getto zostanie zlikwidowane, a oni – wraz z innymi – wywiezieni do obozu zagłady, zakopali dokumenty w piwnicy szkoły im. Borochowa przy ul. Nowolipki 68. Przetrwały w ukryciu do 1946 r. i 1950 r., kiedy natrafiono na drugą część materiałów. Ich wydobycie spod gruzów getta było możliwe tylko dzięki temu, że Hersz Wasser – jedna z osób znających miejsce ukrycia Archiwum – przeżył Zagładę. Archiwum stanowi jedno z najważniejszych świadectw o Zagładzie Żydów polskich nie tylko ze względu na różnorodność i wartość dokumentacyjną zebranych materiałów, ale przede wszystkim jest obrazem Zagłady oglądanej oczami jej ofiar. Jak mówi Paweł Śpiewak, Dyrektor ŻIH i kurator wystawy: Pisali pierwszą historię Zagłady. Pisali ją codziennie, choć sami znajdowali się w sytuacji skrajnego poniżenia, żyjąc strachem przed wywózkami i śmiercią w komorze gazowej, żałobą po najbliższych. Tytuł wystawy pochodzi z testamentu Dawida Grabera, który brał udział w ukryciu pierwszej części Archiwum. Pisał: To, czego nie mogliśmy wykrzyczeć przed światem, zakopaliśmy w ziemi. Dawid Graber miał 19 lat i chowając w pośpiechu ostatnie skrzynie i bańki z poszczególnymi częściami materiałów, miał jedną nadzieję: że przyszłe pokolenia będą wspominać nasze cierpienia i ból, to, że w czasie upadku znaleźli się ludzie, którzy mieli odwagę wykonywać taką robotę. Głównym tematem wystawy będzie działalność poszczególnych członków grupy oraz losy stworzonego przez nich Archiwum od jego powstania do dnia dzisiejszego. Przy drewnianym stole symbolizującym przestrzeń fizycznej, intelektualnej i duchowej współobecności tego – jak pisał Emanuel Ringelblum – „bratniego związku”, zostaną zaprezentowane biogramy poszczególnych osób oraz ich wkład w tworzenie Archiwum. Wybrane fragmenty z dzienników zilustrują motywacje zespołu Oneg Szabat, m.in. pokazane zostaną oryginalne testamenty Izraela Lichtensztajna, Geli Seksztajn, Nachuma Grzywacza i Dawida Grabera. Dokumenty będące świadectwem Zagłady zostaną ułożone w kolejności chronologicznej, co pokaże stopniowe zbliżanie się i dokonywanie czasów apokalipsy. Znajdą się w nich m.in. materiały dotyczące akcji eksterminacyjnej w getcie warszawskim i dokumenty informujące o obozie Zagłady w Treblince. Odrębna część wystawy będzie poświęcona historii grupy od momentu ukrycia Archiwum do dnia dzisiejszego. Pokażemy dokumenty opisujące wysiłek ukrycia Archiwum, jego odkopanie i kolejne etapy dalszych działań mających na celu ochronę, katalogowanie, analizę i edycję dokumentów, aż do wpisania Archiwum na listę UNESCO „Pamięć Świata” w 1999 r. Szczególna uwaga zostanie poświęcona pokazaniu fizycznej strony dokumentacji (uszkodzenia, blaknięcia atramentu etc.), a także metodom rekonstruowania uszkodzonego tekstu, m.in. porównywaniu kolejnych kopii dokumentów lub zastosowaniu obrazowania hiperspektralnego. Mamy wobec tych ludzi wielki dług. Ich dzieło jest świadectwem odwagi niezwykłego oporu. Nie był i nie mógł to być opór zbrojny. Nie mieli karabinów. Mieli na tyle przytomności, wyobraźni, by zapisywać, gromadzić wszystkie dokumenty, świadectwa Zagłady. Dzieło Oneg Szabat pozwala nam dzisiaj zrozumieć los Żydów na tygodnie, godziny przed śmiercią, spojrzeć na tę historię z perspektywy ofiar. Pojąć ich rozpacz, samotność, strach. To jest wyjątkowe świadectwo – mówi prof. Paweł Śpiewak. 16 listopada słowa Dawida Grabera, Nachuma Grzywacza, Geli Seksztajn, Gustawy Jareckiej i wielu innych, którzy nie mieli już nadziei na życie, ale wciąż mieli nadzieję na prawdę, ponownie zabrzmią na Tłomackiem. Bo jak pisał Emanuel Ringelblum: Świat kiedyś zapyta: co myśleli ludzie z getta warszawskiego, którzy rozumieli, że nie ominie ich śmierć?. Kuratorem wystawy jest prof. Paweł Śpiewak. Od 16 listopada do 7 grudnia 2017 roku wystawa będzie otwarta dla odwiedzających bezpłatnie. System rezerwacji wizyt zostanie uruchomiony 8 listopada.   Wystawa jest jednym z kluczowych elementów jest Programu Oneg Szabat realizowanego wspólnie przez Żydowski Instytut Historyczny i Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce. Celem Programu jest udostępnienie i upowszechnienie Podziemnego Archiwum Getta Warszawy (Archiwum Ringelbluma) oraz upamiętnienie członków grupy Oneg Szabat. Program Oneg Szabat zainicjowany został w 70. rocznicę powstania ŻIH i realizowany jest przez Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma oraz Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.      
Zobacz całość

Wykopać ten wielki skarb i wykrzyczeć prawdę…

18 września 1946 r. spod gruzów szkoły przy Nowolipkach 68 na terenie dawnego getta wydobyto dziesięć metalowych pojemników. Znajdował się w nich wielki skarb — pierwsza część konspiracyjnego Archiwum Getta Warszawskiego, czyli tzw. Archiwum Ringelbluma. Wydobycie Archiwum było możliwe dzięki temu, że Hersz Wasser, jeden z członków grupy „Oneg Szabat”, który znał miejsce jego ukrycia, przeżył Zagładę. Inicjatorem utworzenia Archiwum był Emanuel Ringelblum — historyk i badacz relacji polsko-żydowskich. Założona przez niego grupa „Oneg Szabat”, czyli „Radość soboty” (hebr.), dokumentowała i zbierała relacje z życia w getcie i poza nim. Wstrząsające świadectwa hitlerowskich zbrodni zakopano tuż przed likwidacją getta w 1943 roku. Działalność grupy była całkowicie tajna. Należały do niej osoby z różnych środowisk i grup społecznych, o różnych poglądach i zainteresowaniach. Część zajmowała się sprawami dokumentacyjno-ewidencyjnymi, inni skupili się na zbieraniu relacji i ich opracowaniu. Niektórzy śledzili życie codzienne mieszkańców, byli też twórcy, których udział w pracach zespołu polegał na dostarczaniu własnych tekstów naukowych, relacji lub utworów literackich. Stworzyli Archiwum liczące ponad 35 tysięcy stron, w tym: 746 relacji, dzienników i wspomnień, 380 teczek dokumentów urzędowych, 120 opracowań naukowych, 88 utworów literackich, 76 fotografii i 54 tytuły prasy konspiracyjnej. Archiwum stanowiące unikatowe świadectwo życia i zagłady polskich Żydów w 1999 r. zostało przez UNESCO umieszczone na liście „Pamięć Świata” obejmującej najcenniejsze zabytki światowego piśmiennictwa. 18 września 2017 r. — mija dokładnie 71 lat od wydobycia pierwszej części Archiwum. Jest to także symboliczna data dla Żydowskiego Instytutu Historycznego, który 1 października będzie obchodził 70-lecie istnienia. Jego siedzibą od 1947 roku jest budynek przy ul. Tłomackie 5 (obecnie Tłomackie 3/5) — odbudowany gmach przedwojennego Instytutu Nauk Judaistycznych i Centralnej Biblioteki Judaistycznej. Miejsce, w którym powstawało Archiwum i gdzie jest przechowywane do dnia dzisiejszego. W rocznicę wydobycia Archiwum Ringelbluma jego spadkobiercy – Stowarzyszenie ŻIH wraz z Żydowskim Instytutem Historycznym — inicjują wieloletni program działań mających na celu upowszechnienie wiedzy o działalności grupy „Oneg Szabat”, upamiętnienie jej członków oraz udostępnienie zbiorów Archiwum w Polsce i za granicą. Zgodnie z wolą członków grupy „Oneg Szabat”, którą przekazał w testamencie Dawid Graber — jedna z trzech osób biorących udział w ukryciu pierwszej części Archiwum: „Nie chcę podziękowań. Wystarczy mi, jeśli przyszłe pokolenia będą pamiętać o naszych czasach (…) Chciałbym dożyć momentu, kiedy będzie można wykopać ten wielki skarb i wykrzyczeć prawdę. Niech świat się dowie… (…) Niech ten skarb dostanie się w dobre ręce, niech dożyje lepszych czasów, niech zaalarmuje świat o tym, co się stało w 20 wieku”. Mimo że symboliczną datą startu programu jest 18 września 2017 r., prace nad Archiwum trwają nieprzerwanie od momentu jego wydobycia. W pierwszej fazie obejmowały głównie zabezpieczenie materiałów i ich konserwację, w kolejnym etapie przystąpiono do ich krytycznego opracowania. Efektem działań prowadzonych przez badaczy Żydowskiego Instytutu Historycznego — we współpracy z szerokim gronem historyków, socjologów, filozofów, literaturoznawców, redaktorów oraz wybitnych tłumaczy — jest wydanie pełnej edycji Archiwum Ringelbluma w wersji papierowej, na którą składa się 36 tomów. Dzięki ich wspólnemu wysiłkowi światło dzienne ujrzało już wiele niezrozumiałych czy nawet nieodczytanych dokumentów, które uporządkowane tematycznie sprawiają, że zgromadzone przez Oneg Szabat materiały stać się mogą powszechnie dostępnym źródłem wiedzy o losach Żydów w okupowanej Polsce. W przyszłości Archiwum zostanie przetłumaczone na języki obce, w tym angielski, niemiecki czy hiszpański. W listopadzie ukaże się drukiem pierwszy tom Archiwum – Getto warszawskie w wersji angielskiej. Oryginały dokumentów są na bieżąco konserwowane i digitalizowane. Obecnie wszystkie tomy Archiwum Ringelbluma zostały udostępnione on-line. Można je przeglądać na stronie Centralnej Biblioteki Judaistycznej — cyfrowego repozytorium ŻIH. Na początku października 2017 r. nastąpi otwarcie portalu Delet, który będzie prezentował najcenniejsze zasoby Instytutu i Stowarzyszenia, w tym skany oryginalnych dokumentów z Archiwum Ringelbluma. Kluczowym punktem projektu „Oneg Szabat” będzie zaplanowane na listopad 2017 roku otwarcie wystawy stałej Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu... poświęconej twórcom Archiwum Ringelbluma. W jej ramach po raz pierwszy od 70 lat szerokie grono odbiorców zobaczy oryginalne dokumenty z tego niebywałego zbioru. Mobilna wersja Archiwum będzie dostępna w najważniejszych muzeach świata. Dodatkowo, z końcem 2017 roku rozpoczną się prace nad Encyklopedią Getta Warszawskiego — wieloletnim projektem historyków, semantyczną bazą danych, która w oparciu o relacje oraz dokumenty znajdujące się w Archiwum Ringelbluma udostępni w Internecie najważniejsze pojęcia związane z gettem warszawskim, odtworzy jego topografię, udostępni informacje o osobach w nim zamkniętych, warunkach życia, terrorze i zbliżającej się Zagładzie. Realizacja Programu mającego na celu upowszechnienie Archiwum Ringelbluma – mimo że jego symboliczny start odbywa się w dniu 18 września 2017 r. – jest wdrażana przez Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce i Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma od wielu lat. Jej ważnym elementem jest szeroka działalność edukacyjna i popularyzatorska prowadzona podczas cyklicznych i jednorazowych projektów kulturalnych i naukowych. Pamięć członków zespołu „Oneg Szabat” w szczególny sposób została uczczona w tegorocznym „Marszu Pamięci 22 lipca”, losy Archiwum i jej twórców są prezentowane przez edukatorów Żydowskiego Instytutu Historycznego podczas tematycznych spacerów po Warszawie. Celem wszystkich działań podejmowanych od 71 lat przez obie instytucje jest wypełnienie woli członków Oneg Szabat, którzy – jak pisał Emanuel Ringelblum w „Kronice getta warszawskiego” — „ponieśli najwyższą ofiarę”, byśmy potrafili ten trud „w dniu wolności właściwie ocenić i wynagrodzić najwyższymi odznaczeniami, jakie będą w wolnej Europie”. Po raz pierwszy w historii każdy może zaangażować się w upowszechnienie i upamiętnienie Archiwum Ringelbluma. Na stronie onegszabat.org, wszyscy zainteresowani mogą przekazać darowiznę, m.in na konserwację i tłumaczenie Archiwum, a także zapoznać się z sylwetkami członków grupy „Oneg Szabat” i jej historią. Multimedialna strona została stworzona w językach: polskim, angielskim i hebrajskim. Zbiórka środków potrwa przez 12 miesięcy. Więcej informacji o Archiwum Ringelbluma oraz grupie „Oneg Szabat” można znaleźć na stronach internetowych: www.onegszabat.org oraz http://www.jhi.pl/archiwum-ringelbluma, a także na stronie programu Oneg Szabat na Facebooku oraz Twitterze. [Źródła: AR, „Dzienniki z getta warszawskiego”, tom 23, opr. Katarzyna Person, Zofia Trębacz, Michał Trębacz; Emanuel Ringelblum, „Kronika getta warszawskiego”, przeł. Adam Rutkowski, Czytelnik, Warszawa 1983 r.] Program Oneg Szabat realizowany jest przez Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela RingelblumaStowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.    
Zobacz całość

Portal Delet

Portal Delet został stworzony, by w innowacyjny sposób umożliwić prezentację najcenniejszych zbiorów pozostających w pieczy Stowarzyszenia Żydowski Instytut Historyczny w Polsce i Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma. W ich skład wchodzi kolekcja Oneg Szabat, wpisana na listę Pamięć Świata UNESCO. Ten unikatowy zespół ocalałych z Zagłady dokumentów powstał dzięki heroicznej pracy grupy, która w warszawskim getcie gromadziła relacje, zbierał dokumenty, prowadziła własne badania i w końcu ukryła ten zbiór w piwnicy szkoły przy ul. Nowolipki 68. Kolekcja Oneg Szabat, czyli Podziemne Archiwum Getta Warszawy, przedstawia ogromną wartość – dokumentuje przebieg Holokaustu i II wojny światowej. Dzięki portalowi Delet materiały z tej kolekcji mogą być wykorzystane zarówno do celów badawczych, jak i do celów edukacyjnych. Specjalnie zaprojektowane narzędzia umożliwiają użytkownikom pracę na nieczytelnych i źle zachowanych fragmentach dokumentów, co jest szczególnie przydatne przy rękopisach. Dzięki możliwości zmiany nasycenia barw, kontrastu i innych parametrów obrazu praca na zdigitalizowanych w wysokiej rozdzielczości dokumentach staje się łatwiejsza. Pozwala to chronić bezcenne dziedzictwo, tak delikatne, że oryginały nie mogą być udostępniane do wglądu czytelnikom. Najwyższa jakość cyfrowych kopii, wykonanych specjalnie na potrzeby prezentacji w sieci, pozwala każdemu na zapoznanie się nawet z drobnymi szczegółami bez narażania dokumentów na uszkodzenie. Jednocześnie narzędzia portalu Delet wykorzystane mogą być w wirtualnych lekcjach, dzięki którym upowszechnianie wiedzy o grupie Oneg Szabat, pracującej pod kierunkiem Emanuela Ringelbluma, stanie się łatwiejsze i bardziej efektywne. Możliwości dodawania adnotacji, powiększania i wyróżniania najważniejszych części dokumentów dają szansę na stworzenie przez użytkowników wartościowych oraz interesujących materiałów edukacyjnych. Twórcy portalu starają się dotrzeć do uczniów szkół, studentów i wszystkich zainteresowanych życiem Żydów oraz ich kulturą. Oprócz kolekcji Oneg Szabat w zasobach portalu znaleźć można też inne zbiory. Kontynuując misję zachowania i pokazania światu artystycznego dziedzictwa polskich Żydów zapoczątkowaną przez Józefa Sandla i kontynuowaną przez jego żonę Ernestynę Podhorizer-Sandel, w portalu Delet SŻIH i ŻIH udostępniają cyfrowe reprodukcje dzieł sztuki. Te prace są ważną częścią żydowskiego dziedzictwa. W zbiorach Deletu znajdują się nie tylko obrazy, rysunki i szkice, lecz także drzeworyty i reprodukcje oraz formy przestrzenne. Możliwość układania z nich własnych kolekcji i tworzenia lekcji w oparciu o nie jest wielką szansą na zdobycie nowej wiedzy o sztuce żydowskiej i na podzielenie się swymi odkryciami z innymi użytkownikami portalu. Zaprezentowane w Delecie zbiory – grupy Oneg Szabat i zbiory muzealne – dają użytkownikom wyjątkową szansę na stanie się cyfrowymi edukatorami, badaczami i przewodnikami po stworzonych przez nich „wirtualnych wystawach”. Badaczom zaś umożliwiają pracę na kopiach dokumentów ze zbioru sukcesywnie opatrywanego metadanymi przez Dział Opracowania Zbiorów ŻIH. Twórcy portalu są pewni, że udostępnione na portalu materiały będą źródłem inspiracji i wiedzy dla pasjonatów historii i pomocą dla naukowców.  
Zobacz całość

Pytania i odpowiedzi

Szanowni Państwo, by jak najbardziej ułatwić wszystkim użytkownikom korzystanie z portalu Delet, przygotowaliśmy dla Państwa – zestaw najczęściej zadawanych pytań i zagadnień związanych z działaniem Portalu. Znajdą w niej Państwo informacje o udostępnionych materiałach i technicznych aspektach funkcjonowania Deletu. Mamy nadzieję, że w ten sposób umożliwimy Państwu sprawne korzystanie ze wszystkich funkcjonalności, które zawarliśmy w Portalu oraz pozwolimy na jak najbardziej efektywne jego użycie. Stworzone przez nasz zespół zestaw odpowiedzi można traktować jako swego rodzaju instrukcję użytkownika. Zagadnienia  są podzielone na rozdziały tematyczne związane z poszczególnymi funkcjami, z jakich użytkownicy mogą skorzystać. Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z tym materiałem. Duża część funkcjonalności jest dostępna dla zalogowanych użytkowników, tak więc niektóre opisane tu możliwości będą widoczne dopiero po zalogowaniu.   Spis treści 1 Informacje ogólne 1.1 Czym jest portal Delet? 1.2 Czym jest CBJ? 1.3 Czym jest SŻIH? 1.4 Czym jest ŻIH? 2 Rejestracja i logowanie 2.1 Jak mogę zarejestrować się w portalu Delet? 2.2 Zarejestrowałem się, lecz nie mogę się zalogować – co się stało? 2.3 Nie dostałem linku aktywacyjnego. Jak uzyskać link aktywacyjny ponownie? 2.4 Nie pamiętam hasła. Jak zresetować hasło? 3 Strefa użytkownika 3.1 Czym jest Strefa użytkownika? 3.2 Jak zmienić hasło? 3.3 Jak zmienić adres email? 3.4 Jak uzupełnić lub zmienić moje dane? 3.5 Co robi przycisk Aplikuj o status tutora? Kim jest tutor? 3.6 Czym są Moje zbiory? 3.7 Czym są Moje lekcje? 3.8 Czym są Moje zakładki? 4 Widok dokumentów 4.1 Czym jest widok Galeria? 4.2 Czym jest przycisk Dodaj zakładkę? 4.3 Czym jest przycisk Dodaj do zbiorów? 4.4 Czym są metadane? Skąd się biorą? Jak zgłosić błąd w metadanych? 4.5 Czym jest opis? 4.6 Jakie modyfikacje graficzne dokumentów mogę zastosować w portalu Delet? 4.7 Jak zapisać adnotacje i modyfikacje graficzne w pojedynczym dokumencie? 5 Zakładki 5.1 Czym są zakładki? Jak dodawać zakładki? 5.2 Czy mogę udostępnić moje zakładki innym użytkownikom? 5.3 Czy mogę dodać zakładki w lekcji? 6 Zbiory 6.1 Czym są Zbiory? 6.2 Czym są Zbiory użytkowników? 6.3 Jak stworzyć zbiór? 6.4 Jak dodawać dokumenty do zbioru? 7 Lekcje 7.1 Czym są Lekcje? 7.2 Jakie są rodzaje lekcji? 7.2.1 Lekcja 7.2.2 Warsztat 7.2.3 Oprowadzenie kuratorskie 7.2.4 Opracowanie 7.2.5 Co oznacza logo Delet na okładce lekcji? 7.3 Tworzenie lekcji 7.3.1 Jak stworzyć nową lekcję? 7.3.2 Co powinno znaleźć się w metadanych lekcji? 7.3.3 Jak dodawać tagi do lekcji? 7.3.4 Czemu nie mogę wybrać typu lekcji Oprowadzanie kuratorskie i Opracowanie? 7.3.5 Jak stworzyć nową stronę w lekcji? 7.3.6 Jak zmienić kolejność stron w lekcji? 7.3.7 Czym są layouty stron w lekcji? Jak zmienić layouty w strony w lekcji? 7.3.8 Jak zmienić kolejność kafelków w layoutach? 7.3.9 Skąd mogę brać obrazy do lekcji? 7.3.10 Co mogę dodać do kafelków w lekcji? 7.3.11 Jak dodać obraz z portalu Delet? 7.3.12 Jak dodać kafelek tekstowy? 7.3.13 Jak dodać obraz z zewnętrznego adresu URL? Jak pobrać adres URL obrazu z innej strony? 7.3.14 Z jakich adresów URL mogę udostępniać obiekty w Portalu Delet? Jakie adresy URL są na „white list”? 7.3.15 Jak mogę dodać obraz z CBJ, którego nie ma na portalu Delet? 7.3.16 Czym jest opis strony i jak go dodać? 7.3.17 Czy mogę dodać własną ilustrację do lekcji w portalu Delet? 7.3.18 Jak dodać adnotację do obiektu w lekcji? 7.3.19 Jak modyfikować zaznaczenie? 7.3.20 Jak zmienić rozmiar zaznaczenia? 7.3.21 Jak zmienić kształt wielokąta? 7.3.22 Jak zmienić kolor wypełnienia i kolor linii? 7.3.23 Jak zmienić kolor pinezki? 7.3.24 Jak można zastosować wielokrotnie ten sam kolor? 7.3.25 Jak zresetować wszystkie zaznaczenia w lekcji? 7.3.26 Dlaczego w miniaturach lekcji lustrzane odbicie się nie wyświetla? 7.3.27 Do czego służy blokowanie edycji lekcji? 7.3.28 Jak edytować zawartość wcześniej utworzonej lekcji? 7.3.29 Jak edytować metadane wcześniej utworzonej lekcji? 7.3.30 Jak edytować okładkę lekcji? 7.3.31 Ktoś inny modyfikował lub dodał tag do mojej lekcji. Jak to się stało? 8 Moje zbiory / moje lekcje 8.1 Czemu mój zbiór / moja lekcja jest wyszarzony/a? 8.2 Jak stworzyć lekcję/zbiór w języku angielskim? 8.3 Co robi przycisk duplikuj zbiór/lekcję? 8.4 Jak udostępnić zbiór/lekcję w portalu Delet? 8.5 Czy lekcje, do których nie dodano okładek, mogą zostać upublicznione? 8.6 Widziałem ciekawy artykuł w Internecie, czy mogę go opatrzyć obrazami i udostępnić na portalu Delet? 8.7 Jak zmienić metadane obiektu? 9 Wyszukiwanie 9.1 Jak działa wyszukiwanie w portalu Delet? 9.2 Jak szukać jednocześnie w lekcjach i zbiorach? 9.3 Czym jest wyszukiwanie zaawansowane? 9.4 Co oznacza filtr „promowane”? 9.5 Dlaczego nie mogę znaleźć dokumentów z CBJ w portalu Delet? 10 Inne 10.1 Jak zgłosić błąd w portalu Delet?       FAQ § 1. Informacje ogólne 1.1 Czym jest portal Delet? Misją portalu Delet (hebr. ‘drzwi’) jest udostępnienie najcenniejszych spośród znajdujących się w posiadaniu SŻIH i ŻIH wybranych zasobów Centralnej Biblioteki Judaistycznej. Na portalu znajdują się między innymi jedna z najważniejszych i najbardziej wyjątkowych kolekcji sztuki nowoczesnej tworzonej przez polskich Żydów oraz obiekty wchodzące w skład kolekcji dokumentującej życie w getcie warszawskim, wpisanej na listę Pamięć Świata UNESCO. Dotąd zbiory te nie były prezentowane w całości, w spójnej i dostosowanej do ich charakteru formie. Portal Delet umożliwia pracę na udostępnionych zbiorach, a dzięki interaktywnym narzędziom w Portalu można tworzyć atrakcyjne wizualnie materiały edukacyjne – lekcje i warsztaty. Dzięki temu Portal jest przydatnym narzędziem dla edukatorów, uczniów i studentów. Zawarte w nim zasoby pozwalają na rozszerzenie i uzupełnienie wiedzy o historii i kulturze żydowskiej dzięki zastosowaniu zbiorów SŻIH i ŻIH. W portalu znajdą się także wirtualne oprowadzenia kuratorskie i opracowania, dzięki którym użytkownik, poprowadzony przez wirtualnych kuratorów i naukowców, będzie mógł zapoznać się z udostępnionymi zasobami. Pozna przy tym mniej znane szczegóły, ciekawostki i historię naszych zbiorów. Projekt jest realizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach programu „Kultura cyfrowa”. 1.2 Czym jest CBJ? Centralna Biblioteka Judaistyczna to cyfrowe repozytorium Żydowskiego Instytutu Historycznego. Misją CBJ jest udostępnienie wszystkich zbiorów pozostających w dyspozycji ŻIH, a także (poprzez osadzenie ich w kontekście historycznym) zbudowanie narzędzia pracy dla historyków, genealogów oraz osób zainteresowanych kulturą i historią Żydów w Polsce. 1.3 Czym jest SŻIH? Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce jest organizatorem projektu Delet. SŻIH to organizacja pozarządowa, której celem jest zachowanie i utrwalanie pamięci o historii i kulturze Żydów polskich oraz o ich wkładzie w światową kulturę. 1.4 Czym jest ŻIH? Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma jest partnerem i współorganizatorem projektu Delet. ŻIH jest państwową instytucją kultury. Jako ośrodek badań i dokumentacji skupia się na wszystkich aspektach historii i kultury Żydów w Polsce. Instytut dysponuje największymi w Polsce judaistycznymi zbiorami archiwalnymi, bibliotecznymi oraz kolekcją sztuki żydowskiej. § 2. Rejestracja i logowanie 2.1 Jak mogę zarejestrować się w portalu Delet? W celu dokonania rejestracji kliknij „Zaloguj” na górze prawej stronie ekranu, a następnie „Rejestracja”. Zostaniesz poproszony o podanie nazwy użytkownika, adresu email, hasła – te pola są obowiązkowe. Możesz także podać imię i nazwisko, afiliację (instytucję, w której studiujesz/pracujesz) i rok urodzenia. Po kliknięciu „Załóż konto” otrzymasz link aktywacyjny na podany przez Ciebie adres email. Założenie konta jest równoznaczne z akceptacją regulaminu. Rejestracja w portalu jest bezpłatna. 2.2 Zarejestrowałem się, lecz nie mogę się zalogować – co się stało? By zalogować się w Portalu, trzeba aktywować konto poprzez link aktywacyjny, który otrzymasz na adres email podany przy rejestracji. Upewnij się, że wpisujesz poprawnie email i hasło oraz nie masz włączonego klawisza Caps Lock. UWAGA: logowanie wymaga podania hasła, a nie nazwy użytkownika. 2.3 Nie dostałem linku aktywacyjnego. Jak uzyskać link aktywacyjny ponownie? Jeśli nie dostałeś linku aktywacyjnego w ciągu godziny od rejestracji, sprawdź folder spam w swojej skrzynce email. Możesz także wygenerować ponownie link aktywacyjny poprzez zalogowanie się do Portalu za pomocą podanego emaila i hasła, a następnie kliknięcie w link „wyślij mail aktywacyjny ponownie”. W razie problemów skontaktuj się z administratorem. 2.4 Nie pamiętam hasła. Jak zresetować hasło? Hasło można w każdej chwili zresetować, przy logowaniu podając adres email powiązany z kontem i klikając „przypomnij”. Na podany przy rejestracji adres email otrzymasz wiadomość z linkiem do resetowania hasła. Link wygaśnie po 24 godzinach. § 3. Strefa użytkownika 3.1 Czym jest Strefa użytkownika? Strefa użytkownika (ikona ludzika po prawej stronie na górze) to twoje własne miejsce w portalu Delet. Znajdziesz tu listę swoich lekcji (Moje lekcje), zbiorów (Moje zbiory) i zakładek (Moje zakładki) oraz ustawienia twojego konta (Mój profil). 3.2 Jak zmienić hasło? Hasło można zmienić w strefie użytkownika w zakładce Mój profil. Hasło musi zawierać co najmniej sześć znaków, w tym małą literę, wielką literę oraz cyfrę. 3.3 Jak zmienić adres email? Nie ma możliwości zmiany adresu email. Jeśli chcesz zmienić adres email, skontaktuj się z administratorem Portalu. 3.4 Jak uzupełnić lub zmienić moje dane? Dane można zmienić w Strefie użytkownika w zakładce Mój profil. 3.5 Co robi przycisk Aplikuj o status tutora? Kim jest tutor? Tutor jest użytkownikiem, który może publikować lekcje i zbiory automatycznie bez potrzeby akceptacji przez administratora. 3.6 Czym są Moje zbiory? Moje zbiory znajdziesz w Zbiorach i w Strefie użytkownika. Znajdują się w niej zbiory, które utworzyłeś. Nikt inny nie może zobaczyć twoich zbiorów, dopóki ich nie udostępnisz. (jak udostępnić zbiory przeczytasz w punkcie 6.4). 3.7 Czym są Moje lekcje? Moje lekcje znajdziesz w Lekcjach i w Strefie użytkownika. Znajdują się w niej lekcje, które utworzyłeś. Nikt inny nie może zobaczyć twoich lekcji, dopóki ich nie udostępnisz. (jak udostępnić lekcje przeczytasz w punkcie 8.4). 3.8 Czym są Moje zakładki? Moje zakładki znajdziesz w Strefie użytkownika. Znajduje się w niej alfabetyczna lista zakładek, które utworzyłeś. Nikt inny nie może zobaczyć twoich zakładek. Nie możesz ich też opublikować. § 4. Widok dokumentów 4.1 Czym jest widok Galeria? Galeria to alternatywny sposób przeglądania dokumentów. Pozwala szybko wyświetlić wiele stron. Ma jednak ograniczenia w jakości wyświetlanych stron. 4.2 Czym jest przycisk Dodaj zakładkę? O zakładkach przeczytasz w punkcie 5.1. 4.3 Czym jest przycisk Dodaj do zbiorów? O zbiorach przeczytasz w punkcie 6. 4.4 Czym są metadane? Skąd się biorą? Jak zgłosić błąd w metadanych? O metadanych przeczytasz w punktach 7.3.2 i 7.3.29. 4.5 Czym jest opis? O opisie przeczytasz w punkcie 7.3.16. 4.6 Jakie modyfikacje graficzne dokumentów mogę zastosować w portalu Delet? Narzędzie do modyfikacji graficznych znajdziesz w rozwijanym menu narzędzia po lewej stronie dokumentu. Możesz skorzystać z następujących narzędzi: Obrót o dowolny kąt: by obróć obraz, możesz wpisać wartość ręcznie lub przycisnąć strzałkę obracającą obraz. Jeśli chcesz obrócić obraz o 90 stopni, możesz skorzystać z jednego z dwóch przycisków obracania o 90 stopni. Możesz też przesuwać obraz za pomocą myszy – w tym celu wciśnij Lewy Shift + Lewy Alt + Lewy Przycisk Myszy – przesunięcie myszy obróci obiekt. Jasność: by zmienić jasność obrazu, musisz przesunąć suwak do oczekiwanej wartości. Kontrast: by zmienić kontrast obrazu, musisz przesunąć suwak do oczekiwanej wartości. Nasycenie: by zmienić nasycenie obrazu, musisz przesunąć suwak do oczekiwanej wartości. Odcienie szarości: zmieniają obraz w czarno-biały. Odwrócenie kolorów: zmienia obraz w negatyw. Lustrzane odbicie: zmienia obraz w jego lustrzane odbicie. Resetuj filtry: przywraca wartości domyślne (uwaga: tej zmiany nie można cofnąć!). UWAGA: W przypadku tworzenia lekcji z kilkoma obrazami zmiany graficzne będą odnosiły się zawsze tylko do tego kafelka, w którym coś zmieniamy. Nie ma możliwości zrobienia globalnych zmian graficznych dla wszystkich kafelków jednocześnie. 4.7 Jak zapisać adnotacje i modyfikacje graficzne w pojedynczym dokumencie? Portal niestety nie pozwala na razie na zapisywanie modyfikacji graficznych i adnotacji w pojedynczych dokumentach. Można je zapisać poprzez stworzenie prywatnej lekcji na własne potrzeby. Dobrym pomysłem na zapisanie notatek w dokumentach są zakładki. § 5. Zakładki 5.1 Czym są zakładki? Jak dodawać zakładki? Zakładka to cyfrowy odpowiednik prawdziwej zakładki w książce. Pozwala dodać krótki opis tekstowy do poszczególnych stron dokumentu. Możesz dodać wiele zakładek na każdej stronie dokumentu. W przeglądzie stron dokumentu strony z zakładką mają specjalne oznaczenie. Zakładki są widoczne tylko dla ciebie i nikt inny nie może ich zobaczyć. Zakładki możesz dodać w widoku dokumentu z panelu Zakładki lub poprzez ikonę po lewej stronie ekranu. W Strefie użytkownika (patrz punkt 6) znajdziesz spis wszystkich swoich zakładek. 5.2 Czy mogę udostępnić moje zakładki innym użytkownikom? Nie ma możliwości udostępniania zakładek. 5.3 Czy mogę dodać zakładki w lekcji? Nie ma możliwości dodawania zakładek w lekcjach. § 6. Zbiory 6.1 Czym są Zbiory? Zbiory to tematyczne kolekcje dokumentów i obrazów stworzone z najcenniejszych zasobów CBJ. Te same dokumenty mogą należeć do kilku zbiorów. 6.2 Czym są Zbiory użytkowników? Są to dokumenty ułożone w kolekcję przez innych użytkowników portalu, opatrzone komentarzem i udostępnione publicznie. 6.3 Jak stworzyć zbiór? Istnieją 3 sposoby na tworzenie zbiorów.: Z zakładki Moje zbiory (w Strefie użytkownika lub w Zbiorach) poprzez przycisk Dodaj zbiór. Przyciskiem plusa wyświetlającym się po najechaniu na miniaturę obiektu w zakładce Zbiory lub w wynikach wyszukiwania w zbiorach. Bezpośrednio w dokumencie przyciskiem Dodaj obiekt do zbioru (lewa strona ekranu). By stworzyć zbiór, trzeba utworzyć dla niego nazwę i opis. W każdej chwili możesz zmienić nazwę i opis zbioru. Jednak po publikacji nie będzie to już możliwe. 6.4 Jak dodawać dokumenty do zbioru? Istnieją 2 sposoby na dodawanie dokumentów do zbiorów. Poprzez naciśnięcie plusa na obiekcie w zakładce Zbiory lub w wyszukiwaniu i wybranie zbioru, do którego chcesz dodać dokument. Bezpośrednio w dokumencie przyciskiem Dodaj obiekt do zbioru (lewa strona ekranu). UWAGA: Nie można dodać dwa razy tego samego dokumentu do jednego zbioru. UWAGA: Nie można dodać obiektu do udostępnionego zbioru. § 7. Lekcje 7.1 Czym są Lekcje? Lekcje to kluczowa funkcjonalność portalu Delet pozwalająca tworzyć i udostępniać wirtualne prezentacje na podstawie materiałów wizualnych zamieszczonych w portalu. Lekcje pozwalają w łatwy i przystępny sposób zapoznać się z historią i kulturą żydowską. W portalu znajdują się zarówno lekcje stworzone przez pracowników i współpracowników SŻIH i ŻIH, jak i stworzone przez użytkowników. 7.2 Jakie są rodzaje lekcji? 7.2.1 Lekcja Lekcja to specjalne przygotowany materiał mający charakter prezentacji edukacyjnej, przeznaczony dla uczniów licealnych, gimnazjalnych i wszystkich zainteresowanych historią i kulturą żydowską. Lekcja powinna koncentrować się na konkretnym temacie zgodnym z jej tytułem i opisywać go w sposób wyczerpujący. Sugerujemy, żeby lekcje na końcu miału pytania, pomagające sprawdzić, czy odbiorcy zrozumieli treść. 7.2.2 Warsztat Warsztat to specjalne przygotowany materiał mający charakter prezentacji edukacyjnej, przeznaczony dla studentów lub uczniów szkół ponadgimnazjalnych i wszystkich zainteresowanych historią i kulturą żydowską. Warsztat powinien zachęcać do rozszerzania swojej wiedzy, poznania dodatkowych materiałów i artykułów oraz skłaniać do zgłębienia przedstawionego materiału. Warsztat nie musi całościowo prezentować tematu, ale powinien być zachętą do samodzielnego zainteresowania się nim. 7.2.3 Oprowadzenie kuratorskie Oprowadzenie kuratorskie jest przedstawieniem wystawy, która miała lub ma miejsce w ŻIH albo wirtualnej wystawy stworzonej na potrzeby portalu Delet. Wszystkie Oprowadzania kuratorskie są przygotowane przez wyspecjalizowanych kuratorów i edukatorów. 7.2.4 Opracowanie Opracowanie to materiały stworzone w oparciu o zasoby portalu Delet. W opracowaniach zajdą Państwo artykuły naukowe, felietony, prozę etc. Opracowania są przygotowywane przez pracowników i współpracowników SŻIH i ŻIH. 7.2.5 Co oznacza logo Delet na okładce lekcji? Logo Delet na okładce lekcji oznacza, że lekcja ta została przygotowana przez pracowników lub współpracowników SŻIH i ŻIH. 7.3 Tworzenie lekcji 7.3.1 Jak stworzyć nową lekcję? By stworzyć lekcję, należy wejść w zakładkę Moje lekcje (w Strefie użytkownika lub w Lekcjach) i kliknąć przycisk +. 7.3.2 Co powinno znaleźć się w metadanych lekcji? W metadanych lekcji pewien znaleźć się skrócony opis lekcji, który przybliży jej zawartość innym użytkownikom. Należy też dodać tagi ściśle powiązane z tematem lekcji. 7.3.3 Jak dodawać tagi do lekcji? Przed dodaniem tagów do lekcji warto zapoznać się z listą tagów i listą słów kluczowych znajdującą się w zakładce Wyszukiwanie zaawansowane. 7.3.4 Czemu nie mogę wybrać typu lekcji Oprowadzanie kuratorskie i Opracowanie? Oprowadzania kuratorskie i Opracowania to specjalny typ lekcji dostępny tylko dla pracowników i współpracowników SŻIH i ŻIH. 7.3.5 Jak stworzyć nową stronę w lekcji? By stworzyć nową stronę w lekcji, należy kliknąć ikonę „dodaj stronę”, znajdziesz ją w ikonach opcji lekcji na górze ekranu lub w panelu strony lekcji po lewej stronie ekranu (na wysuwanym pasku bocznym z miniaturami stron lekcji). Przy tworzeniu pierwszej strony lekcji przycisk Dodaj stronę znajdziesz na środku ekranu. 7.3.6 Jak zmienić kolejność stron w lekcji? W wysuwanym panelu bocznym możesz przeciągać strony w lekcji za pomocą myszki na wybrane przez siebie miejsce. Pamiętaj, aby po przesunięciu stron zapisać lekcję. 7.3.7 Czym są layouty stron w lekcji? Jak zmienić layouty w strony w lekcji? Layouty pozwalają na dodanie większej ilości kafelków i wypełnienie ich obrazami lub tekstem. Na jednej stronie lekcji może pojawić się wiele kafelków w różnych układach graficznych. Każdy kafelek jest traktowany niezależnie. By zmienić layout, kliknij w ikonę zmiany layoutu w ikonach opcji lekcji. 7.3.8 Jak zmienić kolejność kafelków w layoutach? Po lewej stronie każdego kafelka znajduje się jego numer w wybranym layoucie. Zmiana numeru zamienia miejscami kafelki w layoucie. 7.3.9 Skąd mogę brać obrazy do lekcji? Podstawą każdej lekcji powinny być dokumenty z portalu Delet. Można je uzupełnić o obrazy z zewnętrznego adresu URL. 7.3.10 Co mogę dodać do kafelków w lekcji? Do każdego kafelka w lekcji możesz dodać obraz z portalu Delet, obraz z zewnętrznego adresu URL lub tekst. 7.3.11 Jak dodać obraz z portalu Delet? By dodać obraz z Portalu do strony lekcji, należy kliknąć „dodaj element” w widoku strony lekcji, a następnie wybrać „dodaj obraz”. 7.3.12 Jak dodać kafelek tekstowy? By dodać tekst do strony lekcji, należy kliknąć „dodaj element” w widoku strony lekcji, a następnie wybrać „dodaj tekst”. 7.3.13 Jak dodać obraz z zewnętrznego adresu URL? Jak pobrać adres URL obrazu z innej strony? By dodać zewnętrzny obraz do strony lekcji, należy kliknąć „dodaj element” w widoku strony lekcji, a następnie wybrać „dodaj zewnętrzny obraz” i wkleić URL obrazu. By pobrać zewnętrzne URL z innej strony, należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na wybrany obraz i wybrać opcję „kopiuj adres obrazu”. UWAGA: zadziała to tylko z obrazami z „white list”. 7.3.14 Z jakich adresów URL mogę udostępniać obiekty w Portalu Delet? Jakie adresy URL są na „white list”? Aktualnie obsługiwane adresy URL to: strona ŻIH: www.jhi.pl, Wikipedia. W przyszłości planujemy rozszerzyć listę o kolejne adresy. 7.3.15 Jak mogę dodać obraz z CBJ, którego nie ma na portalu Delet? Na razie nie przewidujemy takiej możliwości. 7.3.16 Czym jest opis strony i jak go dodać? Opis strony to globalny opis dla wszystkich kafelków na stronie. Może zawierać komentarz tekstowy do całej strony lekcji oraz informację o cytowanych źródłach. 7.3.17 Czy mogę dodać własną ilustrację do lekcji w portalu Delet? Nie przewidujemy takiej możliwości. Jeśli potrzebujesz jakieś ilustracji, poszukaj jej w Wikipedii lub na stronie ŻIH (www.jhi.pl). 7.3.18 Jak dodać adnotację do obiektu w lekcji? By dodać adnotację, musisz otworzyć narzędzia (po lewej stronie na górze obiektu) i wybrać kształt zaznaczenia. Może to być prostokąt, koło, wielokąt lub pinezka. Można też wybrać kolor, grubość i rodzaj linii oraz kolor wypełnienia kształtu. 7.3.19 Jak modyfikować zaznaczenie? By mieć możliwość modyfikacji zaznaczenia, musisz najechać na nie, a następnie kliknąć lewym przyciskiem myszy. Masz też automatyczną możliwość modyfikacji zaznaczenia od razu po jego stworzeniu. 7.3.20 Jak zmienić rozmiar zaznaczenia? Kliknij myszką w obszarze zaznaczenia i przeciągnij, chwytając za bok zaznaczenia. 7.3.21 Jak zmienić kształt wielokąta? Nie ma możliwości zmiany kształtu raz utworzonego wielokąta, można zmienić jedynie jego rozmiar. 7.3.22 Jak zmienić kolor wypełnienia i kolor linii? By zmienić kolor, kliknij myszką w obszarze zaznaczenia, tak by wybrać pole adnotacji, a następnie z narzędzi wybierz „kolor wypełnienia” lub „kolor linii”, po czym wybierz kolor. UWAGA: Kolor wypełnienia domyślnie jest ustawiony na 100% przezroczystości – by był widoczny, należy zmniejszyć przezroczystość. 7.3.23 Jak zmienić kolor pinezki? Pinezka ma jeden określony kolor, którego nie da się zmienić. 7.3.24 Jak można zastosować wielokrotnie ten sam kolor? Można wpisać ręcznie kolor (RGB) w panelu wyboru kolorów. 7.3.25 Jak zresetować wszystkie zaznaczenia w lekcji? By zresetować wszystkie zaznaczenia, należy kliknąć ikonę „usuń wszystkie zaznaczenia” w panelu narzędzia. Uwaga, tej opcji nie da się cofnąć! 7.3.26 Dlaczego w miniaturach lekcji lustrzane odbicie się nie wyświetla? Wynika to z ograniczeń technologicznych naszego Portalu. Pracujemy nad tym. 7.3.27 Do czego służy blokowanie edycji lekcji? Blokowanie edycji lekcji pozwala zobaczyć, jak wyświetli strona lekcji po udostępnieniu. 7.3.28 Jak edytować zawartość wcześniej utworzonej lekcji? By edytować zawartość lekcji, należy wejść w zakładkę Moje lekcje (w Strefie użytkownika lub w Lekcjach) i kliknąć ikonę zarządzania lekcją (kółko zębate), a następnie ikonę odblokowania zawartości (kłódka). 7.3.29 Jak edytować metadane wcześniej utworzonej lekcji? By edytować metadane lekcji, należy wejść w zakładkę Moje lekcje (w Strefie użytkownika lub w Lekcjach) i kliknąć ikonę zarządzania lekcją (kółko zębate), a następnie ikonę edycji metadanych (ołówek). Możesz też edytować metadane lekcji bezpośrednio z poziomu tworzenia lekcji (ikona ołówka). 7.3.30 Jak edytować okładkę lekcji? By edytować okładkę lekcji, należy wejść w zakładkę Moje lekcje (w Strefie użytkownika lub w Lekcjach) i kliknąć ikonę zarządzania lekcją (kółko zębate), a następnie ikonę edycji okładki (kwadrat). Podczas edytowania okładki możesz wybierać i kadrować obrazy, które dodałaś do swojej lekcji. W przypadku dodania kilkukrotnie tego samego obrazu pojawi się on kilkukrotnie w panelu wyboru obrazów na okładki. Okładkę tworzą jeden duży kwadrat i trzy koła. 7.3.31 Ktoś inny modyfikował lub dodał tag do mojej lekcji. Jak to się stało? Administracja zastrzega sobie prawo do tagowania lekcji (w celu usprawnienia wyszukiwania) i do niezbędnej korekty. § 8. Moje zbiory / moje lekcje 8.1 Czemu mój zbiór / moja lekcja jest wyszarzony/a? Oznacza to, że zbiór został udostępniony lub jest w trakcie weryfikacji przez administratora. 8.2 Jak stworzyć lekcję/zbiór w języku angielskim? By wybrać język lekcji, należy przy tworzeniu lekcji lub poprzez edycję metadanych wybrać język lekcji. UWAGA: Lekcję w języku polskim pojawią się tylko na polskojęzycznej stronie portalu, a w języku angielskim – tylko na angielskojęzycznej. Najłatwiej stworzyć lekcję dwujęzyczną poprzez przycisk duplikuj lekcję (patrz punkt 8.3). 8.3 Co robi przycisk duplikuj zbiór/lekcję? Po kliknięciu ikony „duplikuj” zostaje stworzona dokłada kopia lekcji, zawierająca te same opisy, obrazy i notatki. Zduplikowaną lekcję można dowolnie modyfikować. Pozwala to na stworzenie kopii zapasowej lekcji, naniesienie poprawek w już udostępnionej lekcji (której nie można modyfikować) oraz stworzenie podstawy do drugiej identycznej lekcji w języku angielskim (system niestety nie tłumaczy sam, liczymy na Was!). 8.4 Jak udostępnić zbiór/lekcję w portalu Delet? Aby udostępnić zbiór/lekcję, należy kliknąć ikonę „kliknij, aby zarządzać zbiorem/lekcją”, a następnie ikonę „udostępnij”. Po kliknięciu lekcja/zbiór zostanie przekazana/y do sprawdzenia administracji. Póki administrator nie zacznie sprawdzać lekcji, możesz wycofać prośbę o udostępnienie. Po rozpoczęciu sprawdzania ta opcja stanie się nieaktywna. Będziesz mógł jedynie zduplikować lekcję. 8.5 Czy lekcje, do których nie dodano okładek, mogą zostać upublicznione? Nie. Upublicznione będą jedynie lekcje z w pełni uzupełnionymi okładkami. 8.6 Widziałem ciekawy artykuł w Internecie, czy mogę go opatrzyć obrazami i udostępnić na portalu Delet? Nie. Wszystkie udostępniane treści muszą być twoim dziełem. Jeśli kogoś cytujesz, musisz to wyraźnie zaznaczyć. 8.7 Jak zmienić metadane obiektu? Nie ma możliwości zmiany metadanych obiektów w Portalu. Jeśli widzisz błąd, zgłoś go administracji. § 9. Wyszukiwanie 9.1 Jak działa wyszukiwanie w portalu Delet? Wyszukiwanie w portalu Delet jest podzielone na trzy części: wyszukiwanie proste w lekcjach, wyszukiwanie proste w zbiorach i wyszukiwanie zaawansowane. Wyszukiwanie otwieramy za pomocą ikony lupy po prawej stronie ekranu. 9.2 Jak szukać jednocześnie w lekcjach i zbiorach? Ze względu na mechanizm wyszukiwania nie ma takiej możliwości. 9.3 Czym jest wyszukiwanie zaawansowane? Wyszukiwanie zawansowane pozwala na zastosowanie precyzyjnego mechanizmu wyszukiwania w lekcjach/zbiorach. Można wyszukiwać jednocześnie po kilku pojęciach oraz zastosować mechanizmy filtrowania i sortowania wyników wyszukiwania. 9.4 Co oznacza filtr „promowane”? Promowane lekcje to zbiór najciekawszych lub najbardziej aktualnych lekcji w portalu Delet. Lekcje promowane wyszukują się na górze wyników wyszukiwania. 9.5 Dlaczego nie mogę znaleźć dokumentów z CBJ w portalu Delet? W Delet znajdują się jedynie zbiory grupy Oneg Szabat i zbiory dział sztuki. Wszystkie inne udostępnione materiały można przeglądać za pomocą CBJ. § 10. Inne 10.1 Jak zgłosić błąd w portalu Delet? Jeśli widzisz błąd, prosimy, skontaktuj się z administracją Portalu.
Zobacz całość
Przypomnij

[[error]]

To pole jest wymagane.
Nazwa użytkownika musi mieć najwyżej 30 znaków.
Nazwa użytkownika musi mieć co najmniej 2 znaki.
[[error]]
To pole jest wymagane.
[[error]]
To pole jest wymagane.
Adresy różnią się od siebie.
To pole jest wymagane.
Hasło musi zawierać co najmniej 6 znaków, w tym małą literę, wielką literę oraz cyfrę.
To pole jest wymagane.
Hasła różnią się od siebie.
Rok urodzenia musi składać się z 4 cyfr.
Nieprawidłowy rok urodzenia
[[error]]

Pola oznaczone * są obowiązkowe. Klikając przycisk „załóż konto”, akceptujesz nasz Regulamin oraz potwierdzasz zapoznanie się z Zasadami dotyczącymi danych, w tym z Zasadami stosowania plików cookie.

Dziękujemy za założenie konta w portalu Delet. Aby w pełni korzystać z możliwości portalu, musisz aktywować konto. Na podany adres email został wysłany link aktywacyjny. Jeśli nie dostałeś linka aktywacyjnego, zobacz, co możesz zrobić w FAQ.

Twoje konto w portalu Delet nie jest jeszcze aktywne, kliknij w link aktywacyjny w przesłanym emailu (jeśli nie otrzymałeś maila aktywacyjnego w ciągu godziny, sprawdź folder spam) lub wyślij mail aktywacyjny ponownie. W razie problemów skontaktuj się z administratorem.

Zbyt wiele razy został wpisany niepoprawny mail lub hasło.
Kolejną próbę będzie można podjąć za 5 minut.

Twoje konto zostało aktywowane!

To pole jest wymagane.

Na twój podany przy rejestracji adres email zostanie przesłany link umożlwiający zmianę hasła.

To pole jest wymagane.
Hasło musi zawierać co najmniej 6 znaków, w tym małą literę, wielką literę oraz cyfrę.
To pole jest wymagane.
Hasła różnią się od siebie.

Twoje hasło zostało zmienione.

Nie udało się zmienić hasła.

[[error]]

Nowy zbiór

To pole jest wymagane.
Opis może mieć najwyżej 200 znaków.
Opis musi mieć co najmniej 2 znaki.
POL ENG

Pola oznaczone * są obowiązkowe.

[[infoContent]]