parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(aram., Pary) – określenie odnoszące się do pięciu par uczonych, dzięki którym przetrwało Prawo Ustne (hebr. Tora sze-be-al pe; por. Tora); to właśnie oni w niezwykle trudnych okolicznościach byli jego strażnikami i przekazali je następnym pokoleniom. Ich działalność zapewniła ciągłość tradycji między okresem powstania Machabeuszy a czasami tan(n)aitów. Imiona owych dziesięciu uczonych wymienione są na początku traktatu talmudycznego Pirke(j) Awot (1,4-15). Każda para była sobie współczesna. Zgodnie z tradycją, pierwszy uczony w parze pełnił funkcję przewodniczącego sanhedrynu i duchowego przywódcy narodu ( nasi), drugi zaś był jego zastępcą, a zarazem przewodniczącego trybunału ( aw be(j)t-din). Pierwszą parę stanowili: Jose ben Joezer z Ceredy (II w. p.n.e.), „pobożny wśród kapłanów” i Jose ben Jochanan z Jerozolimy (II w. p.n.e.); działali w czasach panowania Antiocha IV Epifanesa (175-163 p.n.e.). Obaj uczeni wiedli ze sobą spory w związku z ceremoniałem zwanym smicha jad, związanym ze składaniem ofiary ze zwierząt w dni świąteczne. Przypisuje się im wprowadzenie przepisów dotyczących nieczystości rytualnej naczyń szklanych (por. czystość rytualna). Pierwszy z nich miał zginąć za sprawą arcykapłana Alkimusa, razem z wieloma innymi uczonymi. Jego śmierć – zgodnie z tradycją – uważana jest za początek kryzysu w historii szkół ( akademie talmudyczne). Drugą parę tworzyli: Jehoszua ben Perachja (II w. p.n.e.) i Nitaj (Mat(t)aj) z Arbeli (II w. p.n.e.). Pierwszy był przew. sanhedrynu; podczas prześladowania faryzeuszy przez Jana Hyrkana I został usunięty z tego stanowiska. Zbiegł wówczas do Aleksandrii, skąd wezwano go z powrotem, gdy tylko prześladowania ustały. O Nitaju wiemy mniej; w jego wypowiedziach odnajdujemy ślady sporów, jakie wówczas toczyli faryzeusze z saduceuszami. Trzecią parę stanowili: Jehuda ben Tabbaj i Szymon ben Szetach, żyjący na przełomie II i I w. p.n.e. Pierwszy z nich prawdopodobnie nie należał do ugrupowania faryzeuszy, zaś drugi przewodził im w walce z dynastią hasmonejską (Hasmoneusze). Obaj działali pod koniec panowania Aleksandra Janneusza (103-76 p.n.e.) i za czasów Aleksandry Salome (76-67 p.n.e.), na którą Szymon miał mieć ogromny wpływ. Niektórzy uczeni utrzymywali nawet, że był on bratem królowej. Późniejsza tradycja właśnie jemu przypisywała wielkie zasługi w zachowaniu powagi Tory i niedopuszczeniu do zniszczenia świata, a także wniesienie bardzo istotnych przepisów do tradycji ustnej. Miały one dotyczyć zobowiązań finansowych małżonków względem siebie, wprowadzenia obowiązku posyłania dzieci (tj. chłopców) do szkół, a także nieczystości przedmiotów wykonanych z metalu. Czwartą parę tworzyli: Szemajasz i Awtaljon (z I w. p.n.e.), którzy przewodzili faryzeuszom w pocz. panowania Heroda I Wielkiego (37-4 p.n.e.) i wywodzili się z prozelitów. Niekiedy nazywano ich „Starszymi w Torze” (hebr. Zikne(j) be-Tora), a o Szemajaszu powiadano, że był „wielki zarówno jako uczony, jak i komentator Prawa”. Ostatnią parę stanowili: Hillel, zw. Starszym lub Babilończykiem, i jego adwersarz Szammaj, których działalność przypadła na czasy panowania Heroda I i bezpośrednio po nim.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.