parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
zw. Hillelem Starszym lub Babilończykiem (ok. 70 p.n.e. – ok. 10 n.e.) – wielki uczony żydowski, pierwszy w ostatniej, piątej parze uczonych (Zugot), którzy – według tradycji – ocalili Prawo Ustne (hebr. Tora sze-be-al pe) od zapomnienia i przekazali je następnym pokoleniom (drugim w tej parze był Szammaj, adwersarz H. I); przewodniczący sanhedrynu i nasi; przywódca ugrupowania faryzeuszy, działających w czasach panowania Heroda I Wielkiego; dziadek tan(n)aity, Gamaliela I. Tradycja wywodzi ród H. I – ze strony matki – od króla Dawida, zaś ze strony ojca – z plemienia Beniamina. H. I miał jakoby urodzić się w 180 r. przed zburzeniem Świątyni Jerozolimskiej i żyć 120 lat, tak jak Mojżesz, z czego przez 40 lat miał sprawować, dziedziczny w jego rodzie, urząd nasiego. Prawdopodobnie pochodził z rodziny wygnańców babilońskich (niewola babilońska) i był duchowym przywódcą społeczności żydowskiej, a także założycielem szkoły, nazwanej później Be(j)t Hillel (hebr., Szkoła [Dom] Hillela). Zanim przybył do Palestyny, wcześniej już studiował Prawo w babilońskich akademiach talmudycznych, gdzie metoda jurystycznej dedukcji była bardziej rozwinięta niż w Palestynie. Uczony przywiózł ze sobą z Babilonii pewne prawne definicje i pragnął je porównać z tymi, które akceptowano w Palestynie, a może także po to, by uzyskać opinię autorytetów palestyńskich nt. swej metody interpretacji Prawa. Polegała ona na uwzględnianiu przede wszystkim Prawa Pisanego (hebr. Tora sze-bi-chtaw); ta tendencja odwoływania się do źródeł pisanych występowała także później, wśród uczonych babilońskich, którzy przebywając na emigracji, z dala od źródła żywej tradycji, nie przywykli opierać się na Prawie Ustnym, rozwiniętym w Palestynie po okresie niewoli. Po przybyciu do Palestyny H. I stwierdził, że zasady interpretacji Prawa opracowane w Babilonii różnią się od ich wykładni, stosowanej w Palestynie, gdzie rozwinęła się niemal autonomiczna Tora Ustna. Aby zachować autorytet Prawa Pisanego, należało ściślej powiązać oba Prawa, przez stworzenie nowych zasad egzegezy. Ich opracowaniem zajął się właśnie H. I; noszą one nazwę „siedmiu reguł Hillela”. Egzegeza prawna i sformułowania norm H. I są zazwyczaj łagodniejsze niż pozostałych uczonych. Jemu oraz jego szkole przypisywano liczne halachy, pochodzące w istocie z późniejszych czasów. Uczony ten wprowadził jednak szereg zasad prawnych, związanych m.in. z codziennym bytowaniem Żydów, które niewątpliwie czyniły je lżejszym (np. prozbul). Owe zasady ułatwiające życie i „obchodzące” Prawo, bez konieczności jego formalnego naruszania, stanowiły pierwowzór dla późniejszych interpretatorów, starających się ułatwić bliźnim funkcjonowanie we współczesnym świecie. Niektórzy uczeni twierdzą, że materiał prawny zawarty w Tradycji Ustnej porządkowano i systematyzowano od czasów mężów Wielkiego Zgromadzenia, ale zasługą H. I jest dokonanie jego podziału na porządki i traktaty (por. Miszna). (Zob. też Iszmael ben Elisza)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.