parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. peruszim; grec. farisaioi = oddzieleni) – w starożytności żydowskiej stronnictwo religijno-polityczne, wywodzące się z ruchu chasidim (por. asydejczycy). Pierwsze wzmianki o f. pochodzą z czasów arcykapłana Jonatana Hasmonejczyka (II w. p.n.e.). Po upadku Hasmoneuszy odgrywali dużą rolę, będąc dla ludu autorytetem duchowo-religijnym. Z życia politycznego wycofali się w czasie niewoli rzymskiej, choć poparli oba powstania przeciwko Rzymianom. Stanowili opozycję wobec saduceuszy (przez niektórych badaczy uważani byli za „demokratów”). Byli zwolennikami teokracji. Zwalczali wpływy hellenizmu. Obok Tory Pisanej, uznawali Tradycję Ustną (hebr. Tora sze-be-al-pe), a ze studiowania Prawa i jego interpretowania uczynili podstawę życia religijnego. W przeciwieństwie do saduceuszy, akceptowali rozbudowaną angelologię i demonologię. Wierzyli w nieśmiertelność duszy i zmartwychwstanie ciał, przykładali wagę do ścisłego przestrzegania przepisów rytualnych i troski o czystość kultową oraz do opozycji dobro-zło ( czystość rytualna). Najczęściej ich postawa wiązana jest z maksymalizmem moralnym, choć istnieją także przeciwne interpretacje. Po powstaniu Bar Kochby (132-135 n.e.), kiedy esseńczycy i saduceusze utracili wpływy, nauka f. stała się oficjalnym stanowiskiem judaizmu. Ich poglądy okazały się decydujące dla powstania judaizmu rabinackiego, zwłaszcza za pośrednictwem akademii w Jawne. Obciążenie przez chrześcijan tzw. faryzeizmu negatywnymi konotacjami wynika z ewangelicznego przekazu o konflikcie Jezusa ( Jezus z Nazaretu) z f. oraz z tego, że w początkach chrześcijaństwa zdominowany przez f. sanhedryn podjął z nim otwartą walkę. (Por. też Szymon ben Szetach)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.