parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(167-140 p.n.e.) – zbrojne wystąpienie w Judei, mające charakter frontalnego starcia prawowiernych wyznawców judaizmu z hellenizmem, skierowane przeciw władzy syryjskich władców hellenistycznych oraz renegatom, ulegającym wpływom kultury greckiej, wywodzącym się głównie z kręgów arystokracji. Po śmierci Aleksandra Wielkiego i po bitwie pod Gazą (312 p.n.e.) Judea znalazła się w strefie wpływów, rządzących w Egipcie Ptolemeuszy, zaś po bitwie pod Pannium (202 p.n.e.) – rezydujących w Syrii Seleucydów. W okresie rządów Antiocha IV Epifanesa, na wyznawców judaizmu spadły liczne prześladowania, w Świątyni Jerozolimskiej ustawono ołtarz Jowisza Kapitolińskiego, a ludność przemocą zmuszano do praktyk pogańskich (por.: Eleazar; Hanna i jej siedmiu synów). M.p. zapoczątkowane zostało wystąpieniem Matatiasza z rodu Hasmoneuszy (por. też Machabeusze). Zbiegł on w góry wraz ze swymi pięcioma synami. Wkrótce, między innymi w efekcie własnej propagandy, zaczęli oni wokół siebie skupiać armię buntowników, zwłaszcza wywodzących się spośród pobożnych (hebrajski, chasidim), którzy nie tylko przyjęli program walki orężnej, ale nawet konieczności obrony w szabat. Po rychłej śmierci sędziwego Matatiasza (166/165 p.n.e.) przywództwo ruchu militarnego przejął Juda Machabeusz. Odniósł on kilka spektakularnych sukcesów w starciach z syryjskimi ekspedycjami karnymi, w walce z renegatami oraz w niesieniu pomocy cierpiącym ucisk Żydom poza Judeą, i zawierając przymierze z Rzymem; sprawił, że Świątynia Jerozolimska została oczyszczona i wznowiono w niej codzienny kult ofiarny (164 p.n.e.), z czym wiąże się geneza święta Chanuka. Sprzyjającą M.p. sytuację stwarzała wyprawa syryjska przeciw Partom, a następnie pogłoski o śmierci władcy i walki o schedę po jego zgonie. Po śmierci Judy (160 p.n.e.) jego brat, Jonatan Hasmonejczyk (Machabeusz), starał się to wykorzystywać, prowadząc przez kilka lat wojnę podjazdową, a następnie umacniając swoją pozycję w Judei, lawirował między walczącymi o tron syryjskimi frakcjami i kandydatami, w efekcie czego uzyskał faktyczną niezależność oraz stanowisko arcykapłana (152 p.n.e.). Po jego uwięzieniu i śmierci władzę przejął ostatni z braci, Szymon (142 p.n.e.), który uzyskał faktyczną niezależność w 142/141 p.n.e. (w 141 p.n.e. została zajęta Akra, ostatni punkt oparcia Syryjczyków w Jerozolimie) oraz formalną – w 140 p.n.e. M.p. i panowanie Hasmoneuszy były ostatnim okresie zwycięstw żydowskiego oręża; zostały opisane głównie w 1 i 2 Księdze Machabejskiej ( Machabejskie Księgi).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.