parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. Jehuda ha-Makabi; jid. Jehude Hamakabi) (?-160 p.n.e.) – przywódca powstania Machabeuszy w 166–160 p.n.e.; trzeci syn Matatiasza Hasmoneusza. Na czele ruchu stanął po śmierci ojca, który wyznaczył go na wodza. Wyróżniał się ogromną odwagą i determinacją w walce z Syryjczykami i zhellenizowanymi renegatami żydowskimi oraz wielkimi talentami dowódczymi, zwłaszcza w prowadzeniu wojny podjazdowej. Udało mu się pokonać cztery kolejne wyprawy syr. korpusów ekspedycyjnych. Po zawarciu pokoju wkroczył do Jerozolimy, gdzie doprowadził do oczyszczenia i odnowienia Świątyni oraz do wznowienia w niej codziennego kultu ofiarnego (164 p.n.e.), z czym wiąże się geneza święta Chanuka. J.M. ufortyfikował też Wzgórze Świątynne. Następnie podjął działania ofensywne przeciw wrogim sąsiadom (m.in. w celu niesienia pomocy cierpiącym ucisk Żydom poza Judeą). Wykorzystując wieści o śmierci Antiocha IV Epifanesa, obległ w Jerozolimie Akrę, pozostającą w rękach syryjskich oraz zhellenizowanych Żydów. W starciu z przybyłą odsieczą zginął Eleazar, brat J.M. Jednak zaburzenia dynastyczne w Syrii ocaliły powstańców (m.in. za cenę zburzenia obwarowań Wzgórza Świątynnego). Kolejnym zarzewiem konfliktów było ustanowienie arcykapłanem, dzięki syryjskiej pomocy, Eljakima (przyjął grec. imię Alkinos), związanego ze zhellenizowanymi renegatami. Zaczęły się prześladowania pobożnych (hebr. chasidim). Dla równowagi, J.M. zawarł przymierze z Rzymem i odbudował swe siły na terenach słabo zaludnionych. Zginął w bitwie z kolejną ekspedycją syryjską. Jego ciało wynieśli z pola walki bracia, Jonatan i Szymon, i pochowali w grobie rodzinnym w Modiin (współcześnie: el-Medieh). Choć J.M. nie jest wspominany w Talmudzie, to jednak stał się niezwykle popularnym bohaterem ludowym oraz symbolem walki o wolność religii i godność narodową. W tym kontekście nawiązywali doń bojownicy gett w okresie Holokaustu, jak i twórcy ideologicznych podstaw wychowania we współczesnym Izraelu. J.M. był też często bohaterem przedstawień, organizowanych z okazji Chanuki, oraz wierszy, poematów, kompozycji muzycznych itp.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.