parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. ge(j)to; jid. geto) – najbardziej rozpowszechnione określenie zamkniętej dzielnicy żydowskiej, najczęściej otoczonej murami bądź zabezpieczonej w inny sposób, z jedną lub większą liczbą bram wejściowych; w Polsce w okresie przedrozbiorowym najważniejszym jego odpowiednikiem było określenie „ulica żydowska” (czasem „miasto żydowskie”), później rewir żydowski i żydowska dzielnica. Nazwa g. pochodzi od dzielnicy żydowskiej, powstałej w Wenecji w 1516, po przeniesieniu tam Żydów z wyspy Giudecca. Istnieje kilka hipotez co do jej źródłosłowu (m.in. od hebr. get = rozwód, separacja – określenie używane przez Rzymian dla nazwania odrębnego fragmentu miasta; lub od włos. borghetto = miasteczko, mała dzielnica; albo geto = huta żelaza [w jej sąsiedztwie powstała w Wenecji wspomniana dzielnica). Tendencja do oddzielenia Żydów od pozostałej ludności, widoczna w postanowieniach synodów biskupów w okresie późnego antyku i wczesnego średniowiecza, skodyfikowana ostatecznie na III i IV Soborze laterańskim, a w Polsce w zaleceniach synodu biskupów we Wrocławiu 1265, legły u podstaw tworzenia g. Także Żydzi, pragnąc bezpieczeństwa (ze względu na powtarzające się często napaści ze strony chrześcijan) oraz ze względu na łatwiejsze warunki poddania się prawu religijnemu, samorzutnie tworzyli g.; w Polsce wzmianki o nich pochodzą z XIV w. (pierwsza, z 1304, dotyczy Krakowa). G. tworzyły odrębny organizm wewnątrz miasta (kwartał żydowski), rządzony przez kahał, chroniony przez wystawiane przy bramach straże (por. Szomrej Haszaar). Jedną z form prześladowań Żydów w diasporze było wyznaczanie im bardzo ograniczonego miejsca do zamieszkania, co wielokrotnie – także w Polsce – powodowało zatargi o rozszerzenie „ulicy żydowskiej” oraz stawało się przyczyną podejmowania przez nich zabiegów o wyjednanie przywilejów de non tolerandis christianis. Ogromna ciasnota, większa w g. w Rzeczpospolitej od XVI w. niż na Zachodzie (w niektórych wypadkach liczba rodzin przewyższała znacznie liczbę izb w budynkach mieszkalnych), powodowała powstawanie specyficznych form obyczajowych i kulturowych; prowadziła też do niebywałego rozrostu prawa cywilnego, które musiało regulować dokładnie wszystkie dziedziny życia i zapobiegać licznym, nieuniknionym w tych warunkach, konfliktom. G. stawało się kategorią kulturową, która przetrwała nawet wówczas, gdy zniknęły już otaczające je mury. Od epoki haskali pokonanie spuścizny g. i obalenie jego niewidzialnych murów stało się jednym z podstawowych problemów, stawianych przez reformatorów żydowskich. Żydowskie dzielnice przetrwały jednak w Polsce oraz w krajach, gdzie postępy asymilacji były niewielkie, nawet wówczas, gdy usunięte zostały bariery prawne, wymuszające ich istnienie. Szczególnie ortodoksi mogli w nich łatwiej znaleźć zaspokojenie swoich potrzeb, specyficzną atmosferę i poczucie bezpieczeństwa. Największa w Polsce w okresie międzywojennym dzielnica (zw. dzielnicą północną), zamieszkana niemal wyłącznie przez Żydów, istniała w Warszawie i liczyła ok. 300 tys. mieszkańców. (Zob. też: getta w okresie Holokaustu; getto ławkowe; getto pracy)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.