parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Choć przyjmuje się, że h. narodziła się w Berlinie, a jej „ojcem” był M. Mendels(s)ohn, to jednak na Zachodzie jej rozwój został wkrótce ograniczony przez wynikłą z niej masową asymilację Żydów oraz znacznie słabszy opór ortodoksji wobec akulturacji, wynikający m.in. także z żywszych tu pierwiastków racjonalistycznych. H. była opozycją wobec bezwzględnej dominacji ortodoksji w życiu żydowskim, a nauk talmudycznych w szkolnictwie i kulturze, znacznie silniejszych w Polsce niż na Zachodzie. Wyrażało się to przede wszystkim w dążeniu do nawiązania dialogu z nowożytną kulturą europejską (w Polsce z tendencją do westernizacji); unowocześnienia życia żydowskiego we wszystkich jego przejawach, tak by Żydzi „byli Żydami jedynie w domu, zaś Europejczykami na ulicy”; a co za tym idzie – także do „oczyszczenia” religijności ze „średniowiecznych przesądów i naleciałości”, początkowo głównie wyrażające się w haśle uczynienia kultu synagogalnego bardziej „estetycznym”. Prowadzić do tego miały głównie: szerzenie oświaty przez szkolnictwo, odcinające się od tradycyjnego modelu chederu i jesziwy (por. m.in. Homberg Herc); uprawianie nauk świeckich, w tym studia historyczne (por. Wissenschaft des Judentums; Krochmal Nachman i innych); przemiany obyczajowe (zmiana stroju itp. zewnętrznych oznak „żydostwa”, ale także sposobu zarobkowania przez pracę na roli bądź rzemiosło, w tym za pośrednictwem szkół rzemieślniczych, m.in. w Tarnopolu w 1819) i kulturowe (posługiwanie się językami nieżydowskiego otoczenia i „oczyszczonym” językiem hebrajskim, tj. hebrajskim biblijnym); reforma kultu synagogalnego (por. synagogi postępowe; kantorzy polscy). Wszystko to razem prowadzić miało do obalenia niewidzialnych murów getta, krępujących rozwój społeczności żydowskiej, a co za tym idzie, do postawienia postulatów emancypacji; zaś w skrajnych wypadkach kończyło się to asymilacją. Dążenie do propagowania haseł h. w społeczności żydowskiej, w duchu rozwiniętego etosu służby społecznej, ale i walki z obskurantyzmem (na ziemiach polskich zarówno ze skrajną ortodoksją, jak i – przede wszystkim – z chasydyzmem), przyniosło ze sobą liczne nowe zjawiska w kulturze żydowskiej, a wśród nich zwłaszcza rozwój literatury (głównie hebrajskiej), eksploatującej zarówno wątki z historii Żydów (w tym antyczne i biblijne), jak i nurty literackie, pojawiające się w Europie (romantyzm i inne), a na Wschodzie – nie przebierające w środkach satyry, zwłaszcza antychasydzkie. Pojawiły się też pierwsze periodyki, takie jak „Bikure(j) ha-It(t)im”, „He-Chaluc” (hebr., Pionier) czy literackie „Ha-Meas(s)ef”. Mimo iż na Zachodzie zwolennicy h., zwani maskilami, szydzili niemiłosiernie z języka jidysz, to ich naśladowcy na ziemiach polskich niejednokrotnie sięgali po ów język w celu dotarcia do szerszego kręgu odbiorców. Przeciwnicy h., zwłaszcza na Wschodzie, podnosili, że uleganie jej wpływom prowadzi do unicestwienia historii ukształtowanego judaizmu i stanowi zagrożenie dla podstaw żydowskiej odrębności. Choć, szczególnie początkowo, wpływy h. ograniczały się do stosunkowo niewielkich grup (w Polsce od przeł. XVIII i XIX w.), to jednak z czasem wszystkie nurty przeobrażające życie żydowskie w XIX w. były w mniejszym lub większym stopniu zakorzenione w h., w tym także asymilacja, radykalny judaizm reformowany oraz odrodzenie narodowe w 2. poł. XIX w. (Zob. też m.in.: Deutsch Israelitisches Bethaus; haskala robotnicza; „Jutrzenka. Tygodnik dla Izraelitów Polskich”; melica; „Pirche(j) Cafon”; Szkoła Rabinów w Warszawie; Tempel w Krakowie; Wielka Synagoga na Tłomackiem w Warszawie; oraz: Chajes Cwi Hirsz; Ettinger Salomon; Rappaport Salomon Juda Lejb; Tugendhold Jakub)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.