parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
wydzielone części miast w Księstwie Warszawskim, a następnie w Królestwie Polskim, w których Żydom wolno było mieszkać; nowożytny odpowiednik getta. Geneza r.ż. wiąże się z dekretem Księcia Warszawskiego, wydanym w 1809, wprowadzającym w Warszawie tzw. ulice egzymowane, czyli takie, na których Żydom nie wolno było zamieszkiwać, za wyjątkiem osób zasymilowanych (w tym wypadku przede wszystkim posiadających odpowiednio duży majątek, a zarazem tych, które zaniechały używania stroju żyd. i posługiwały się językiem nieżydowskim; wspomniany dekret wskazywał pięć takich rodzin; por. asymilacja). W ten sposób został wydzielony rewir żydowski; wkrótce jego odpowiedniki powstały w innych miastach (Wschowa – 1810, Płock – 1811, Maków i Przasnysz – 1813). W Królestwie Polskim w 1816-1818 przew. KRSW, Tadeusz Mostowski, opierając się na sugestiach Komisji Mieszczańskiej, wydawał instrukcje dotyczące przygotowań do wydzielania r.ż. W rozporządzeniu tejże KRSW w 1818 burmistrzom wszystkich miast w dobrach narodowych nakazano, aby sporządzili wykazy terenów, na których dopuszczalne byłoby osiedlanie się Żydów, z wyłączeniem „ulic pryncypalnych i głównych traktów”. W miastach szlacheckich i narodowych, nie posiadających przywileju de non tolerandis judaeis, Żydzi mogli osiedlać się bez ograniczeń, pod warunkiem ewentualnego przeniesienia się do r.ż. Ukaz carski O środkach zapobiegających zbytecznemu skupianiu się Żydów w mieszkaniach po miastach, wydany 23 IV (7 V) 1822, ostatecznie sankcjonował istnienie r.ż. w miastach Królestwa Polskiego. W 1821 teren rewiru żydowskiego w Warszawie został ograniczony. Po ogłoszeniu wspomnianego ukazu pełnomocnicy gmin żydowskich skierowali memoriał do Namiestnika Królestwa Polskiego, gen. Józefa Zajączka, w którym dowodzili szkodliwości owego zarządzenia (m.in. dla rozwoju miast). Na podstawie tegoż postanowienia, powstawały następne r.ż. (m.in. w 1823 – we Włocławku, Gostyninie i Suwałkach, w 1824 – w Zgierzu; w 1825 – w Łodzi). Od 1823, w domach jedno- lub dwuizbowych, na terenie r.ż. wolno było zamieszkiwać jednej bądź dwóm rodzinom żydowskim; a od 1832 – w domach narożnych między ulicą „egzymowaną” i „nieegzymowaną” – tylko w części od ulicy im dozwolonej, pod warunkiem urządzenia osobnego wejścia. Poza nimi, władze zezwalały zamieszkiwać tylko zamożnym (tj. posiadającym – w Warszawie 3 tys. rubli srebrnych czystego dochodu, a w innych miastach – 1,5 tys. rubli) Żydom wyemancypowanym (w 1826 w Warszawie było tylko ok. 70 takich rodzin; por. emancypacja). R.ż. zostały zniesione ostatecznie ukazem emancypacyjnym w 1862, likwidującym większość ograniczeń wobec Żydów w wyborze miejsca zamieszkania. W Galicji przed 1867 Żydzi mogli osiedlać się w miastach nie posiadających starych przywilejów de non tolerandis judaeis, jednak wolno im było nabywać nieruchomości tylko w wyznaczonych dzielnicach, co w praktyce prowadziło również do powstawania wyodrębnionych żyd. części miasta, będących odpowiednikami rewiru. (Zob. też: kwartał żydowski)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.