parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. Jehuda, skrócona forma od Jehud-el = niech będzie uwielbiony [Bóg], godny czci; jid. Jehude) – według tradycji biblijnej:
1. czwarty syn Jakuba i Lei; protoplasta jednego z Dwunastu Plemion Izraelskich (por. 2.). J. zajmuje wśród braci pozycję wyjątkową. Zgodnie z tradycją, nie wziął udziału w krwawej zemście Symeona i Lewiego za zgwałcenie ich siostry, Diny (Rdz 34). Namówił też braci, by nie zabijali Józefa (Rdz37,26–28). W okr. wyprawy braci do Egiptu gwarantował ojcu, że najmłodszy (tj. Beniamin) z niej powróci. Ofiarował się też za niego, gdy ten został pozornie oskarżony przez Józefa o kradzież (Rdz 44, 33,34). Poślubiwszy Kanaanitkę, miał z nią trzech synów: Era, Onana i Szelę. Po śmierci Ery skłonił Onana do małżeństwa lewirackiego z wdową (lewirat). Kiedy także umarł Onan, J. przyjął to za karę bożą i odprawił z domu Tamar. Potem, skłoniony podstępem do połączenia się z synową, miał z nią dwóch synów: Zeracha i Peresa (Rdz38,6–30); drugi z nich uchodzi za przodka króla Dawida (Rut 4,18–22). Na mocy ojcowskiego błogosławieństwa, J. otrzymał władzę nad braćmi, przed starszymi – Rubenem, Symeonem i Lewim (Rdz 49, 3–10), toteż pokolenie wywodzące się od J. uchodzi za największe i najważniejsze. Według midraszu, w tymże błogosławieństwie (Rdz49,8) oraz w imieniu J. kryje się etymologia miana wszystkich Żydów (hebr. Jehudim). W midraszach często podnoszone są też zasługi J., jako króla i wojownika, uzasadniające jego pierwszeństwo wśród braci.
2. jedno z Dwunastu Plemion Izraelskich, wywodzące się od Judy (por. 1.). Zajmowało terytorium od Morza Martwego do Morza Śródziemnego; od północy graniczyło z ziemiami plemion Dan i Beniamin, a od południa – z ziemiami Symeona, z którym dokładna granica nie była określona. W epoce Sędziów, a przejściowo także i później, równina nadmorska oraz Szefela pozostawały w rękach Filistynów. Główne miasta judejskie to Betlejem i Hebron, a od czasów króla Dawida – również Jerozolima. Z plemienia J. wywodził się ród królewski, którego najwybitniejszymi przedstawicielami byli Dawid i Salomon; także pierwszy Sędzia, Otniel, syn Kenaza pochodził z plemienia J. (por. Sędziowie).3. określenie początkowo odnoszące się do terytorium południowej Palestyny, zamieszkanego przez plemię Judy (por. 2). Obszar ten później, po śmierci króla Salomona i rozpadzie na — > Królestwo Północne i Królestwo Południowe (ok. 928 p.n.e.), stał się główną częścią Państwa Południowego, w którym władzę – jako pierwszy – sprawował syn Salomona, Roboam (ok. 928–911 p.n.e.). Obok szczepu Judy, do Królestwa Południowego przynależała znaczna część szczepu Symeona oraz część Beniamina. Pozostałe dziesięć pokoleń izraelskich tworzyło Królestwo Północne, zwane Izraelem (Królestwem Efraima lub Domem Józefa). J., mimo mniejszego terytorium, posiadając jednak stosunkowo homogeniczny skład ludności oraz sanktuarium narodowe w Jerozolimie była mniej podatna na obce wpływy, zachowywała też ciągłość dynastyczną. Po półtorarocznym oblężeniu, zdobyciu, złupieniu i zburzeniu Jerozolimy przez wojska chaldejskie (587/586 p.n.e.) ludność J. uprowadzona została do niewoli babilońskiej. Od czasu powrotu z tejże niewoli (w 537 p.n.e.) społeczność narodowo-religijna, osiedloną na terytorium dawnego państwa judzkiego, rządzoną kolejno przez Persów, Greków i Rzymian nazywano Judejczykami, a ich kraj Judą (później Judeą); jednak w sensie religijnym używano w odniesieniu do niej określenia „Izrael”. (Zob. też: Asara be-Tewet; Dziesięć Zaginionych Plemion; królowie Izraela; oraz Aelia Capitolina; Palestyna)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.