parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. kohen gadol lub kohen cedek; jid. kojen godl lub kojen-cedek) – najwyższy kapłan w Świątyni Jerozolimskiej; początkowo duchowy, a potem także świecki przywódca wspólnoty izraelskiej. Zgodnie z tradycją biblijną, pierwszym a. był Aaron (Wj 28,1). Jego urząd w okresie przedwygnaniowym był przekazywany (przez namaszczenie) dziedzicznie z ojca na syna w rodzie Cadoka, którego protoplastą miał być właśnie Aaron. W okresie powygnaniowym istniał już dogmat o kapłaństwie aaronowym, które zostało ustanowione poprzez Przymierze z Bogiem, o czym mają świadczyć słowa zawarte w Księdze Syracha (45,6-7,15-16): „[Pan] wywyższył też Aarona, który w świętości był do niego podobny, jego brata, z pokolenia Lewiego. Zawarł z nim przymierze wieczne i dał mu kapłaństwo między ludem […]. Mojżesz wprowadził go w czynności i namaścił go olejem świętym: to stało się dla niego przymierzem wiecznym i dla jego potomstwa, jak długo trwać będą niebiosa, aby spełniał obrzędy święte i równocześnie był kapłanem oraz błogosławił lud Imieniem [Boga]”). A., zgodnie z biblijnymi nakazami, podczas sprawowania kultu w Świątyni nosili specjalne stroje; tylko oni mogli wchodzić do miejsca zwanego Święte Świętych; to u nich królowie izraelscy podejmując ważne decyzje zasięgali rad (zob. urim we-tum(m)im). Od czasów panowania króla perskiego Dariusza I (ok. 550-486 p.n.e.), kiedy imperium perskie zostało podzielone na satrapie i Piąta Satrapia objęła Syrię, Fenicję, Palestynę oraz Cypr – społecznością judejską w Jerozolimie rządzili: namiestnik królewski, któremu podlegały sprawy cywilne, oraz a., będący nie tylko przywódcą religijnym, ale także narodowym, który swój urząd sprawował przy pomocy „starszych”. Reprezentował on lud zarówno wobec namiestnika, satrapy, jak i króla. Często a. był zarazem przew. sanhedrynu ( nasi). Hasmoneusze (po Judzie Machabeuszu), wbrew prawu, przywłaszczyli sobie godność a.; później a. był już tylko posłusznym narzędziem w rękach Rzymian. Wzrost roli społecznej mężów uczonych w Prawie jeszcze bardziej przyczynił się do zmniejszenia autorytetu a. Jego urząd zniknął wraz ze zburzeniem Świątyni Jerozolimskiej (70 n.e.). Zgodnie z tradycją, w dziejach Żydów ogółem było 78 a.; 18 w czasach istnienia Pierwszej Świątyni i 60 – w czasach Drugiej. (Zob. też: Achiasz; Achimelek; Ananiasz; Annasz I; Annasz II; Antygon II Matatiasz; Arystobul I; Arystobul III; asydejczycy; Eleazar; Eli; Jan Hyrkan I; Jan Hyrkan II; Jonatan Hasmonejczyk; Jozue; Kajfasz Józef; Oniasz I; Oniasz III; Oniasz IV; Szymon Hasmonejczyk; Szymon Sprawiedliwy; oraz: awnet; awoda; Błogosławieństwa haftary; Błogosławieństwo kapłańskie; efod; granatu owoc; Heszel Abraham Joszua; Machabeuszy powstanie; pektorał arcykapłana; szamir)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.