parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
według tradycji żydowskiej, cztery apokryficzne księgi ( apokryfy i pseudoepigrafy); dwie pierwsze nie zostały przyjęte do kanonu Biblii Hebrajskiej przez Żydów palestyńskich, w przeciwieństwie do ich współwyznawców z Aleksandrii, i z tego powodu, dla wyznawców judaizmu są one apokryfami; poprzez Septuagintę weszły one natomiast do chrześcijańskiego kanonu Biblii (zostały jednak odrzucone przez Marcina Lutra). 1. Pierwsza M.K. – księga, której treścią jest opis wydarzeń historycznych z okresu 175-135 p.n.e. (czas prześladowań ze strony syryjskich władców hellenistycznych, powstania Machabeuszy oraz panowania pierwszego władcy z dynastii Hasmoneuszy w niezależnej Judei); prawdopodobnie została napisania w języku hebrajskim, pod koniec II wieku p.n.e. w Palestynie. Zachowała się jednak jedynie w późniejszym greckim przekładzie. Jej autor związany był z ideą zachowania czystości judaizmu oraz z Machabeuszami (być może opierał się na dokumentach państwowych); 2. Druga M.K.- księga, której zawartość historyczna podobna jest do Pierwszej M.K., z tym, że obejmuje tylko okres15 lat (część wydarzeń została pominięta, zaś pozostałe autor zgrupował tak, by uwydatnić znaczenie Świątyni Jerozolimskiej, co wskazuje, iż księga ta miała bardziej religijny niż historyczny charakter); znana między innymi z tego, że zawiera narracyjny opis historii Hanny i jej siedmiu synów; prawdopodobnie została napisania w języku greckim pod koniec II wieku p.n.e. (być może w Egipcie) bądź w Jerozolimie w 130-125 p.n.e.; 3. Trzecia M.K. – księga niezwiązana tematycznie z powstaniem Machabeuszy i z dynastią Hasmoneuszy (tytuł – być może – nie jest oryginalny, lecz pochodzi od umieszczania dzieła w rękopisie, obok Pierwszej i Drugiej M.K.); opisuje cudowne wybawienie Żydów aleksandryjskich od prześladowań Ptolemeusza IV (koniec III wieku p.n.e.) oraz ocalenie Świątyni Jerozolimskiej przed sprofanowaniem (według krytyki biblijnej, zostały tu połączone reminiscencje wydarzeń z różnych okresów historycznych). Została napisana prawdopodobnie w języku greckim przez Żyda z Aleksandrii, pod koniec I wieku p.n.e. bądź w I wieku n.e., lecz jeszcze przed zburzeniem Świątyni Jerozolimskiej (70 n.e.); 4. Czwarta M.K. (cytowana też jako dzieło pt. O absolutnym panowaniu rozumu) – dzieło filozoficzno-religijne, poświęcone kwestii: „czy rozum kierowany pobożnością jest absolutnym władcą nad namiętnościami?”, w którym współgrają wątki myśli faryzeuszy i stoickie; materiał egzemplifikacyjny autor tego utworu czerpał z Drugiej M.K. Jej autorstwo błędnie przypisywano Józefowi Flawiuszowi; w istocie została napisana w języku greckim przez Żyda (być może w Aleksandrii), prawdopodobnie między 63 p.n.e. a 38 n.e.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.