parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(łac. Josephus Flavius), właśc. Josef ben Matitj(j)ahu ha-Kohen (ok. 37 Jerozolima – ok. 103 Rzym) – historyk i polityk żydowski. Wywodził się z jednej z najznakomitszych rodzin w Jerozolimie. Otrzymał wychowanie w duchu rabiniczno-talmudycznym. W młodości spędził trzy lata na pustyni u ascety Bannusa. Ostatecznie, w wieku 19 lat, wybrał życie publiczne; powrócił do Jerozolimy i przystąpił do ugrupowania faryzeuszy. Zimą 63/64 n.e., wysłany do Rzymu z misją uwolnienia kilku kapłanów, uwięzionych przez prokuratora rzym. Antoniusza Feliksa, przeprowadził ją pomyślnie. Ze stolicy imperium wrócił pod wrażeniem jego ogromnej potęgi; odtąd był zdecydowanym przeciwnikiem wystąpień zbrojnych przeciwko Rzymowi. W obliczu wojny Żydów z Rzymianami (66-70 n.e.), przyłączył się do wyczekującego i wahającego się stronnictwa saducejsko-kapłańskiego (por. saduceusze). Po objęciu przez nie władzy nad powstaniem, J.F. został wysłany do Galilei, jako administrator, z zadaniem doprowadzenia tej części kraju do stanu gotowości bojowej, wobec nieuchronnej ofensywy rzymskiej lub, według innej teorii, by poskromić działalność galilejskich fanatyków. J.F. okazał się bardzo sprawnym organizatorem, ale w walce z armią Wespazjana poniósł klęskę pod Garis (koło Seforis). Choć był przeciwny dalszemu oporowi, objął dowództwo obrony Jotapaty. Kiedy po 47 dniach oblężenia miasto poddało się (w poł. 67 n.e.), J.F. dostał się do rzymskiej niewoli. Zwycięskiemu Wespazjanowi i Tytusowi przepowiedział objęcie władzy cesarskiej, dzięki czemu uniknął śmierci. W czasie oblężenia Jerozolimy służył radą Rzymianom i namawiał obrońców do poddania się. Po upadku powstania, obdarzony obywatelstwem rzymskim, otoczony opieką Wespazjana, przyjął jego rodowe nazwisko – Flawiusz i oddał się całkowicie działalności politycznej. J.F. miał cztery żony, z których pierwsza zginęła wraz z jego rodzicami, w czasie oblężenia Jerozolimy. Jego postawa moralna wywoływała – zarówno wśród współczesnych mu, jak i wśród późniejszych badaczy – kontrowersyjne oceny; w oczach rodaków był renegatem; z drugiej jednak strony, ten bardzo ambitny i realistycznie patrzący na świat człowiek, mimo niewątpliwego wpływu kultury hellenistycznej i rzymskiej, do końca pozostał wierny Bogu Izraela. J.F. napisał kilka dzieł, m.in.: De bello Judaico ( Dzieje wojny żydowskiej przeciwko Rzymianom, Kraków 1906; Wojna żydowska, Poznań 1984); Antiquitates Judaicae ( Dawne dzieje Izraela, 1962); Vita oraz Contra Apionem ( Żywot i Przeciw Apionowi, Lwów 1937; oraz Przeciw Apionowi. Autobiografia, Poznań 1986)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.