parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1870 Lwów – 1936 Kraków) – rabin, przywódca syjonistyczny; brat Jakuba Jochanana T. W dzieciństwie odebrał tradycyjne wychowanie religijne; potem – jako ekstern, po zdaniu egzaminów – od 1888 uczył się w II państwowym Gimnazjum we Lwowie. Zaangażował się w działalność Stowarzyszenia „Syjon”. Po złożeniu egzaminu dojrzałości, w wieku 21 lat, wyjechał na studia do Berlina. Studiował filozofię i socjologię (1891-1895; kończył studia, uzyskując tytuł doktora filozofii) oraz w Hochschule für die Wissenschaft des Judentums (1891-1897). W Berlinie był aktywny w organizacji Jung Israel (tam spotykał się m.in. z: M. Braudem, M.J. Berdyczewskim, M. Ehrenpreisem, S.A. Poznańskim). Już w młodości związał się z syjonizmem i z T. Herzlem. Uczestniczył w przygotowaniach do I Światowego Kongresu Syjonistycznego. W 1897 objął stanowisko rabina oraz kaznodziei Synagogi Postępowej w Krakowie. Jego poglądy syjon. spotykały się z ostrą reakcją asymilatorów. T. stał się wkrótce jednym z czołowych przywódców syjonistycznych w Małopolsce Zachodniej; od 1919 – prezesa Organizacji Syjonistycznej Małopolski Zachodniej i Śląska. W listopadzie 1918 stanął na czele utworzonej w Krakowie Żydowskiej Rady Narodowej. Brał czynny udział w życiu politycznym; m.in. był członkiem Komitetu Delegacji Żydowskich przy Konferencji Pokojowej w Wersalu, posłem do sejmu polskiego (1919-1935) i długoletnim prezesem Koła Żydowskiego, jednym z negocjatorów ugody z rządem polskim (por. ugoda polsko-żydowska [1925]); zasiadał w prezydium Agencji Żydowskiej. Prowadził rozległą działalność społeczna (m.in. jako współtwórca i prezes organizacji oświatowej Tarbut, założyciel krakowskiej biblioteki Ezra i tamtejszej loży B'nei B'rith) i publicystyczną (współpracował z licznymi czasopismami, wydawanymi w języku hebrajskim, m.in. z: „Ha-Sziloach”, „He-Atid”, „Ha-Olam”, „Luach Achi'asef” [przez pewien czas był jego red.], „Ha-Cefira”, „Ha-Jom”). Należał do grona założycieli „Nowego Dziennika”, Instytutu Nauk Judaistycznych w Warszawie. Swoje zainteresowania naukowe skupiał na dziejach syjonizmu i filozofii. Napisał m.in.: Zur geschichtphilosophischen Begründung des Zionismus (1896); Essays zur zionistischem Ideologie (1930) oraz – wydany po jego śmierci – zbiór kazań w języku polskim (1938). Został pochowany na cmentarzu żydowskim przy ul. Miodowej w Krakowie.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.