parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr., Uroczyste ogłoszenie święta, Uroczyste [religijne] zgromadzenie) – lwowskie stowarzyszenie protosyjonistyczne, integrujące na poczatku lat 80. XIX wieku żydowską młodzież akademicką. Nawiązywało ono do programu wiedeńskiego stowarzyszenia studenckiego Kadima, głoszącego potrzebę odrodzenia starożytnych tradycji „hebrajskich”. Obydwa stowarzyszenia podejmowały wspólne inicjatywy; miedzy innymi organizowały tzw. wieczorki machabeuszowskie we Lwowie, a potem także w innych miastach Galicji, propagujące idee powrotu do tradycji dawnych Izraelitów (por. Machabeusze). M.K. prowadziło też regularne kursy dla młodzieży ortodoksyjnej, które miały jej pomóc w zdobywaniu wiedzy „europejskiej” i „porządkowaniu” wiedzy religijnej. W siedzibie stowarzyszenia, we Lwowie przy ul. Rzeźnickiej, przewodniczący tej organizacji, dr J.I. Kobak, wykładał historię Żydów i nauki religijne, Ojzer Rohatyner – gramatykę hebrajską i literaturę, a studenci lwowskiego uniwersytetu – H. Diamand i A. Nossig – przedmioty świeckie. W kursach tych uczestniczyło liczne grono młodzieży (miedzy innymi M. Ehrenpreis, O. Thon, Z. Sens-Taubes, S.W. Gutman, O. Wasser). Ta nowa propozycja porzucenia kulturowego getta żydowskiego, nie po to, by ulec procesowi asymilacji, lecz aby stworzyć własną siedzibę narodową w Palestynie, wkrótce znalazła wielu entuzjastycznych zwolenników. Hasła propagowane przez M.K. zostały sprecyzowane i ogłoszone przez Nossiga (do niedawna ideologa obozu asymilatorskiego; asymilatorzy) w 1886 w lwowskim „Przeglądzie Społecznym” (t. 2, z. 7-12). W następnym roku z M.K., dzięki inicjatywie H. Diamanda, wyłoniło się Stowarzyszenie „Syjon” (Syon, Zion), które miało swą siedzibę we Lwowie przy ul. Rynek 12; wkrótce dysponowało ono własnym pismem, „Przyszłość” (jego pojawienie zbiegło się w czasie z upadkiem asymilatorskiej „Ojczyzny”). Zamknięciem pierwszego, protosyjonistycznego okresu rozwoju idei syjonistycznej w Galicji było opublikowanie otwartej deklaracji syjonistycznej, jaką był Program młodzieży żydowskiej (1892). Odtąd galicyjski ruch syjonistyczny miał charakter zdecydowanie polityczny, a wystąpienie T. Herzla w 1895 było dla tego ruchu punktem zwrotnym. (Zob. też: antysyjonizm; Chibat Syjon; Chowewej Syjon; Korkis Abraham; Malz Dawid; Neumark Dawid; Stand Adolf; syjonizm na ziemiach polskich; Zipper Gerszon)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.