parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
określenie postaw wrogich wobec syjonizmu. W środowiskach żydowskich podłożem a. jest najczęściej brak zgody na ideologiczne podstawy syjonizmu. Dla niektórych kręgów ortodoksyjnych jest on świeckim ruchem politycznym, odrzucającym oczekiwanie na przyjście Mesjasza, który przygarnie wszystkich wygnańców. Część środowisk związanych z judaizmem reformowanym widzi w nim przeszkodę w realizacji uniwersalnej misji, nałożonej na Żydów przez ich religię, oraz protestuje przeciw wszelkim nacjonalistycznym interpretacjom mesjanizmu („materialistyczny mesjanizm”). A. wśród Żydów ma także podłoże w innych wizjach przyszłości narodu żydowskiego (zwalczany był np. przez asymilatorów, fołkistów i Bund), jak również rozwoju jego kultury (zwalczany np. przez jidyszystów lub kręgi ortodoksyjne). Początki a. sięgają zarania syjonizmu (np. kontrowersje wokół ruchu Miłośników Syjonu oraz tzw. protest rabinów, wystosowany przez Komitet Stowarzyszenia Rabinów w Niemczech w czasie I Światowego Kongresu Syjonistycznego, 1897). Sukcesy ruchu syjonistycznego, a później tragedia Holokaustu i powstanie państwa Izrael, skłoniły większość środowisk żydowskich do rewizji postaw antysyjonistycznych lub przynajmniej do akceptacji państwa żydowskiego. W środowiskach nieżydowskich a. przyjmuje najczęściej formę wrogości wobec syjonizmu, jako ruchu politycznego. Postrzegano go m.in. jako: działania skierowane przeciwko asymilacji, oraz podsycanie „separatyzmu żydowskiego”, przynoszące szkody krajom, w których istniały skupiska żydowskie; jako wojowniczy ruch nacjonalistyczny, sprzyjający powstawaniu konfliktów etnicznych, w tym także w Palestynie itp. W Związku Radzieckim syjonizm był zwalczany przez Jewsekcję (1918-1930) partii komunistycznej, przede wszystkim jako ruch narodowy, sprzeczny z ideami internacjonalistycznej rewolucji światowej, choć w stosunku wobec niego obecne też były wątki antysemickie. Jako przeciwwagę dla idei tworzenia państwa żydowskiego potraktowano założenie tam autonomicznego okręgu żydowskiego Birobidżan. Po II wojnie światowej, władze radzieckie dostrzegły w powstaniu państwa żydowskiego szansę neutralizacji wpływów brytyjskich oraz zachodnich na Bl. Wschodzie. Kiedy rachuby te okazały się płonne, zajęły wrogie wobec Izraela stanowisko, a syjonizm uznały za nowoczesną formę „wszechświatowego spisku żydowskiego”. W obozie tzw. państw socjalistycznych często hasła a. bywały przykrywką dla działań antysemickich (np. w Polsce w 1968; Marzec '68). Ukoronowaniem tej polityki było uchwalenie przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1975 rezolucji potępiającej syjonizm, jako formę rasizmu. Jej inicjatorami były państwa arabskie i należące do bloku radzieckiego (w tym Polska).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.