parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
pseudonim literacki Dr H. i inne (1860 Lwów – 1931 tamże) – przywódca i działacz pol. ruchu socjalistycznego; syn Jakuba Maurycego D., zamożnego kupca, członka społeczności lwow. synagogi postępowej, aktywnego uczestnika wydarzeń Wiosny Ludów; szwagier F. Lazarusówny. Ukończył szkołę realną we Lwowie, egzamin maturalny zdał w gimnazjum pobernardyńskim. Podczas studiów prawniczych na uniwersytecie lwowskim w latach 80. XIX w. związał się z ruchem robotniczym. Był członkiem redakcji dwutygodnika „Robotnik”, brał udział w zjazdach austriackiej socjaldemokracji. W 1891 uczestniczył w I Zjeździe Partii Socjalno-Demokratycznej we Lwowie; wszedł w skład jej kierownictwa. W tym też czasie był aktywnym członkiem protosyjonistycznego stowarzyszenia Mikra Kodesz i w ramach realizowanej przez nie akcji samokształceniowej prowadził zajęcia z zakresu tzw. przedmiotów świeckich (podobnie jak A. Nossig). Naukę zakończył w Wiedniu (1894); doktorat uzyskał w Czerniowcach (1896). W 1898 porzucił adwokaturę dla działalności w PPSD, w której przeciwstawiał się dążeniu do utworzenia odrębnej organizacji żydowskiej. Był zwolennikiem asymilacji Żydów oraz umieszczenia haseł niepodległościowych w programie partii. Redagował „Jidisze Fołkscajtung” (1902-1904), a od 1903 piastował funkcję prez. Krajowego Żydowskiego Komitetu Agitacyjnego. Od 1904, jako przedstawiciel polskiej partii socjalistycznej trzech zaborów, był członkiem Międzynarodowego Biura Socjalistycznego. W 1906 przewodził VIII Kongresowi PPS. Był posłem do parlamentu austr. (1907-1918) oraz do Sejmu Ustawodawczego I i II kadencji (1918-1930). Od 1919 był też jednym z czołowych działaczy PPS (w 1923-1928 – wiceprzew. Rady Naczelnej, potem – od 1928, aż do śmierci – przewodniczącym). W PPSD i PPS był głównym ekspertem ekonomicznym. W 1927 uczestniczył w konferencji genewskiej i był jednym z delegatów rządu RP do rokowań handl. z Niemcami (1924-1928). Władze RP poruczyły mu też prowadzenie na Zachodzie zakulisowych zabiegów o uzyskanie poparcia dla przyjęcia Polski do Rady Ligi Narodów. Niekiedy podejmował się obrony w procesach politycznych. Był znakomitym publicystą, m.in. współpracował z żydowską prasą robotniczą w kraju i za granicą. Z prasą socjalist. współpracowała także jego żona, Hermina (Sydonia) z domu Lazarus (pod pseud. Helena Rawska). Po śmierci D. ukazały się Pamiętnik Hermana Diamanda, zebrany z wyjątków listów do żony (Kraków 1932) i jego Przemówienia w Sejmie Rzeczpospolitej 1919-1930 (Warszawa 1932).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.