parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1864 Lwów – 1943 Warszawa) – pisarz, publicysta, rzeźbiarz, muzyk, statystyk, działacz polityczny; podczas II wojny światowej – konfident. Jego ojciec, dr Ignacy N., miedzy innymi piastował funkcję sekretarza Izraelickiej Gminy Wyznaniowej we Lwowie i był członkiem społeczności tamtejszej Synagogi Postępowej. N. studiował prawo, ekonomię, statystykę, filozofię i medycynę na uniwersytetach we Lwowie, Zurychu i w Wiedniu. W młodości był zaangażowany w ruch asymilatorski we Lwowie (por.: asymilacja; asymilatorzy); współpracował z polonizatorskim stowarzyszeniem Agudas Achim i publikował w jego organie, "Ojczyzna". W 1892 ukazała się napisana prozą epopea N. Jan Prorok. Opowieść na tle galicyjskim z r. 1880, którą autor wzorował na Panu Tadeuszu A. Mickiewicza. W 1885 we Lwowie wystawiono dramat N., Król Syjonu, poświęcony postaci Bar Kochby. W 1887 wydał pracę Próba rozwiązania kwestii żydowskiej, w której rozpatrywał możliwość założenia państwa żydowskiego w Palestynie; do tej idei powrócił w pracy Das Jüdische Kolonisationsprogramm (wydanie 1904). Pod koniec lat 80. XIX w. N. był aktywnym członkiem protosyjonistycznego stowarzyszenia Mikra Kodesz i – w ramach realizowanej przez nie akcji samokształceniowej – prowadził zajęcia z zakresu tzw. przedmiotów świeckich (por. Diamand Herman). Na skutek konfliktu z T. Herzlem, odszedł od syjonizmu politycznego. Zajmował się organizacją emigracji Żydów, nie tylko do Palestyny. (Sam odwiedzał Palestynę kilkakrotnie). W 1908 podjął nieudaną próbę powołania Powszechnej Żydowskiej Organizacji Kolonizacyjnej (niemiecki, Allgemeine Jüdische Kolonisations Organization). Pracował i publikował prace demograficzne w berlińskim Żydowskim Instytucie Statystyki i Demografii; napisał wówczas miedzy innymi Jüdische Statistik (Berlin 1903). Od 1889 mieszkał w Wiedniu. Dla Ignacego Paderewskiego pisał libretto do opery Manru. Później przeniósł się do Paryża, a potem do Berlina, gdzie miedzy innymi był korespondentem „Kuriera Warszawskiego”. Okres I wojny światowej spędził w Szwajcarii. Swe prace artystyczne wystawiał w 1899-1908, debiutując indywidualną wystawą w Galerii des Champs Elisées w Paryżu. Potem wystawiał w Berlinie, Warszawie i w Londynie. Wziął udział w pierwszej wystawie sztuki żydowskiej, która odbyła się w Bazylei podczas V Światowego Kongresu Syjonistycznego (1901). Jego rzeźby przedstawiały historyczne i legendarne postaci żydowskie (Król Salomon, Juda Machabeusz, Żyd Wieczny Tułacz). Od około 1914, przez 20 lat, pracował nad projektem monumentalnej rzeźby (Święta Góra), złożonej z trzydziestu sześciu figur (por. Trzydziestu Sześciu Sprawiedliwych), pomnika-symbolu światowego pokoju i powrotu Żydów do Erec Israel, który miał stanąć na górze Karmel. W Polsce N. pojawił się po raz pierwszy w latach 20. XX w., na zaproszenie rządu polskiego. Był wówczas rzecznikiem idei utworzenia federacji państw europejskich (w 1929 utworzył Międzywyznaniową Wspólnotę Wyznań dla Pokoju, która została zdelegalizowana w 1933). W działalności politycznej demonstrował sympatie proniemieckie (istnieją opinie, że już przed I wojną światową – od 1913 – był agentem wywiadu niemieckiego). Od 1934 mieszkał we Lwowie, Pradze (skąd nadsyłał korespondencje do prasy warszawskiej) i w Warszawie. W 1935 w Warszawie powstało Towarzystwo Popierania Twórczości Alfreda Nossiga; zaczęły też powstawać komitety Opieki nad Pomnikiem Święta Góra (Związek Stowarzyszeń Humanitarnych B'nei B'rith objął patronat nad tym dziełem). W 1940 N. przyjechał do warszawskiego getta, gdzie – na wyraźne polecenie SS – podjął pracę w Judenracie, w fikcyjnym Wydziale Kultury (według innych opinii, w równie fikcyjnym Wydziale Emigracyjnym). Pisał memoriały dla władz niemieckich, miedzy innymi opracował plan emigracji Żydów z Generalnej Guberni. Był donosicielem i agentem gestapo, dla którego sporządzał regularne raporty o sytuacji w getcie, nastrojach panujących wśród ludności. Jego działalność dla nikogo nie stanowiła tajemnicy. Został zastrzelony przez bojowców ŻOB; według jednych informacji – w styczniu, według innych – 22 II 1943.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.