parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
placówka edukacyjno-naukowa z siedzibą w Warszawie, powstała w 1928; druga po JIWO żydowska instytucja naukowa w Polsce. Jej geneza wiąże się z rozwojem nauk judaistycznych w XIX w. pod wpływem ruchu Wissenschaft des Judentums oraz powstawaniem nowoczesnych seminariów rabinackich. Projekty powołania placówki naukowej równocześnie kształcącej młodzież w dziedzinie nauk judaistycznych ostatecznie skonkretyzował S. Poznański po I wojnie światowej. W realizacji ich przeszkodziła śmierć inicjatora. W 1925 zostało powołane Towarzystwo Krzewienia Nauk Judaistycznych, głównie dzięki zabiegom M. Braudego, O. Thona i M. Schorra. Jego celem było powołanie I.N.J. w W., składającego się z fakultetów nauk rabinicznych i nauk historyczo-społecznych, kształcących nauczycieli i adeptów nauki. Studiować tam mogły osoby posiadające maturę (nie posiadający jej – jako wolni słuchacze), studiujące równocześnie na wydz. nauk humanistycznych UW, które przed egzaminami końcowymi zdobyły magisterium. I.N.J. w W. został otwarty 19 II 1928. Początkowo zajęcia prowadzono w godz. popołudniowych, w odstąpionych salach jednej z żydowskich szkół; później – w odnajmowanych lokalach. W 1936 I.N.J. w W. znalazł siedzibę w nowo otwartym gmachu Biblioteki Judaistycznej. Posiadał katedry: Biblii i gramatyki hebrajskiej, pod kierunkiem Schorra; Talmudu i kodeksów talmudycznych – A. Weissa; historii Żydów w Polsce – M. Bałabana; okresu hellenistycznego i midraszy – E. Steina; homiletyki – Braudego. Pośród grona wykładowców znaleźli się m.in.: poeci J. Kahan, M. Szoham i Jeremiasz Fraenkel (wykładali literaturę); oraz I. Schiper (historię gospodarczą), A. Tartakower (nauki społeczne), M. Tauber (metodykę nauk judaistycznych). W 1927/1928 było 13 zwyczajnych i 10 wolnych słuchaczy, w latach następnych liczba ta wzrosła do przeszło 100 osób; dyplomy uzyskało ponad 100 z nich. Prace naukowe opublikowano w 10 tomach „Pism Instytutu Nauk Judaistycznych”. W założeniu, uczelnia ta miała kształcić postępowych, tzn. reformowanych – rabinów oraz nauczycieli przedmiotów judaistycznych dla szkół średnich. Jej osiągnięciem było podniesienie kwalifikacji nauczycieli oraz prowadzenie prac badawczych. Możliwości przenikania do ortodoksji postępowych rabinów były niewielkie, jednak sama możliwość ich pojawienia się sprawiała, że I.N.J. w W. korzystał z pomocy państwa. Ortodoksom placówka ta kojarzyła się – niekoniecznie przyjemnie – z byłą Szkołą Rabinów w Warszawie, natomiast powszechnie odbierana była, jako instytucja związana z kierunkiem syjonistycznym.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.