parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1874 Przemyśl – 1941 Posty, Uzbekistan) – orientalista, historyk, rabin. Studiował na uniwersytecie w Wiedniu i w tamtejszym seminarium rabinackim. Doktoryzował się z historii na uniwersytecie lwowskim w 1898; tam też habilitował się w 1910 z języków semickich i historii starożytnego Wschodu. Jego zainteresowania naukowe skupiały się na dziejach Żydów w Polsce w okresie przedrozbiorowym oraz na historii starożytnej Bliskiego Wschodu (Babilonia, Asyria). Od 1899 wykładał religię mojżeszową w Seminarium Nauczycielskim we Lwowie (1899; od 1900 – jako profesor) i w Zakładzie dla Kształcenia Nauczycieli Religii Mojżeszowej we Lwowie. Był organizatorem i pierwszym prezesem Związku Nauczycieli Religii Mojżeszowej Szkół Ludowych i Średnich w Galicji (od 1904). Pracował jako docent, a następnie profesor (od 1916) na uniwersytecie we Lwowie. Powołany na stanowisko warszawskiego rabina pozaokręgowego i kaznodziei Wielkiej Synagogi na Tłomackiem, w 1923 przeniósł się do Warszawy i został profesorem UW, a następnie docentem i rektorem (1929-1930; 1933) Instytutu Nauk Judaistycznych, którego był też współtwórcą. Był członkiem korespondentem PAU (od 1928). Z nominacji Prezydenta, został senatorem RP (1935-1938). Prowadził też niezwykle rozległą działalność społeczną (m.in. był głównym inicjatorem budowy Biblioteki Judaistycznej w Warszawie). Formalnie bezpartyjny, związany był z ruchem syjonistycznym, m.in. jako prezes Towarzystwa Przyjaciół Uniwersytetu Hebrajskiego; prezes Dyrektorium Keren ha-Jesod w Polsce; powołany do składu Agencji Żydowskiej (1929) jako „dokooptowany nie-syjonista”; członek loży B'nei B'rith we Lwowie i w Warszawie oraz wiceprezes organizacji krajowej w Polsce. W 1937 otrzymał doktorat honoris causa Jewish Theological Seminary of America w Nowym Jorku jako uczony i przywódca Żydów polskich. W latach 30. był też m.in. prezesem Żydowskiego Komitetu do spraw Kolonizacji oraz przewodniczącym Komitetu Pomocy na rzecz Uchodźców z Niemiec ( Komitety Pomocy Uchodźcom z Niemiec w Polsce). 1 IX 1939 wszedł w skład egzekutywy nowo powołanego Komitetu Społecznego do Spraw Związanych z Obroną Państwa przy Gminie Żydowskiej w Warszawie. Stolicę opuścił prawdopodobnie na wezwanie płk. Umiastowskiego. Po drodze na wschód 9 IX 1939 r. został aresztowany przez NKWD i – po długim pobycie w więzieniach sowieckich i licznych przesłuchaniach – skazany na 5 lat zesłania na terytorium obwodu chorezmijskiego. Zmarł w łagrze 10 VII 1941. Jego rozprawa doktorska pt. Organizacja Żydów w Polsce (1897) jest uważana za pierwsze dzieło nowoczes. historiografii żydowskiej w Polsce. Do najważniejszych prac S. należą m.in.: Żydzi w Przemyślu (1903); Altbabylonische Rechtsurkunden aus Zeit der I. babylonischen Dynastie (t. 1-3, 1907-1910).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.