parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
zw. też Komitetami Ratunkowymi – samorzutnie powstały ruch społeczny, skupiający różne siły i organizacje, rozwijający się po dojściu Hitlera do władzy i nasileniu prześladowań antyżydowskich w Niemczech (m.in. por. norymberskie ustawy). Odpowiedzią na nie był bojkot antyhitlerowski. Wkrótce także zaczęli napływać uchodźcy, którym była potrzebna pomoc. Niosące ją K.P.U. z N. w P. powstawały spontanicznie początkowo tam, gdzie przybywali uchodźcy. Był to ruch niescentralizowany, choć w pewnym zakresie jego rzecznikiem był Międzyorganizacyjny Komitet Pomocy Uchodźcom Żydowskim w Warszawie. Środki pozostające w dyspozycji K.P.U. z N. w P. pochodziły głównie ze zbiórek, jak również z dotacji Jointu. Jakościowo nową sytuację stworzyło wydalenie Żydów polskich z Niemiec w październiku 1938. Istniejące K.P.U. z N. w P. wysyłały swe delegacje do Zbąszynia, podobnie jak Joint (do Zbąszynia pod kierunkiem I. Gittermana i do Chojnic pod kierunkiem Ignacego Borensteina). 4 XI 1938 powstał Ogólny Komitet Pomocy Uchodźcom Żydowskim z Niemiec, którym kierował M. Schorr. Komitet ów, z siedzibą w Warszawie (Tłomackie 5), pełnił rolę centrali dla żywiołowo rozwijającego się ruchu. Społeczeństwo żyd. zostało w znacznym stopniu zmobilizowane, m.in. dzięki zaangażowaniu prasy, tak, że pod koniec roku istniało blisko 800 K.P.U. z N. w P. Do działania włączyły się różne organizacje społeczne, opiekuńcze, oświatowe (m.in. ORT, CENTOS). Dla uchodźców organizowano zarówno pomoc doraźną (pieniądze, ubrania, łączenie rodzin itp.), jak i umożliwiającą zagospodarowanie się (m.in. prowadzono kursy zawodowe) bądź dalszą emigrację (zwłaszcza organizacje syjonistyczne z myślą o nowych osadnikach w Palestynie; por. emigracja Żydów z Polski). W Zbąszyniu działała stała ekspozytura warszawskiej centrali, kierowana przez E. Ringelbluma. Choć nie dysponujemy pełnymi danymi, to jednak można stwierdzić, że pomoc dotarła do niemal wszystkich potrzebujących. Do tego generalnego nurtu akcji pomocowej włączyły się rozmaite środowiska, w tym także asymilatorzy, gminy żydowskie, tradycyjne bractwa i ortodoksi z Agudy, choć dominowali w nim syjoniści. Bund utworzył własny Robotniczy Komitet Pomocy, który współpracował z Ogólnym Komitetem, zachowując jednak swą odrębność.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.