parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1864 Lubraniec – 1921 Warszawa) – kaznodzieja, historyk, bibliograf. Od 1890 studiował w Hochschule für die Wissenschaft des Judentums w Berlinie i na uniwersytecie berlińskim, a następnie w Heidelbergu (doktorat uzyskał w 1895). W 1897 objął stanowisko drugiego kaznodziei Wielkiej Synagogi na Tłomackiem w Warszawie, a w 1908 – pierwszego. Już w młodości związał się z ruchem syjonistycznym. Uczestniczył w I Światowym Kongresie Syjonistycznym w Bazylei (1897), a pod koniec życia – w londyńskim XII Kongresie. Za jego sprawą społeczność Wielkiej Synagogi na Tłomackiem przeszła ewolucję od asymilacji do umiarkowanego syjonizmu. Jeszcze w czasie rosyjskiego panowania w Warszawie P. był członkiem wówczas nielegalnej grupy B'nei B'rith, a po odzyskaniu przez Polskę niepodległości – głównym inicjatorem powołania oddziału tej organizacji w stolicy. Włączał się do akcji charytatywnych. W okresie I wojny światowej był jednym z czołowych animatorów akcji pomocowych, opiekuńczych i tzw. komitetów ratunkowych. Spora część nadsyłanych z zagranicy środków, przeznaczanych na te cele, przechodziła właśnie przez jego ręce. P. przyczynił się również do rozwoju Biblioteki Judaistycznej w Warszawie. Był także czynny na niwie oświatowej i jako inicjator Państwowego Seminarium dla Nauczycieli Religii Mojżeszowej oraz Seminarium Rabinicznego „Tachkemoni” w Warszawie. Był zbliżony do ruchu Wissenschaft des Judentums. Interesował się głównie okresem gaonów (VII-XI w.); wydał m.in. Studien zur gaonäischen Epoche (1909) i Babylonische Gäonim im nachgäonischen Zeitalter (1909). Był także uznanym znawcą dziejów karaimów i ich literatury. Wydawał późnośredniowieczne (XI-XIII w.) komentarze biblijne; napisał też Eine hebräische Grammatik aus dem XIII Jahrhundert… (1894). W 1921 przedstawiciele Wielkiej Synagogi na Tłomackiem wystąpili o mianowanie P. rabinem warszawskim. Wzbudziło to protesty ortodoksów, wsparte przez cadyka A.M. Altera. Doszło do zajść pod gmachem Zarządu Żydowskiej Gminy Wyznaniowej, którego biura zostały częściowo zdemolowane. Syn P., Edward (Izaak Jakub) P. (ur. w 1901), wybitny bibliograf i wykładowca filozofii, pracował na UH, piastując stanowisko sekretarza naukowego tej uczelni w 1947-1964.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.