parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr., ekscelencja, eminencja; jid. goen) – tytuł nadawany uczonym, kierującym babilońskimi akademiami talmudycznymi w Surze i Pumbedicie w okresie od końca VI do XI w. n.e. (ostatnim g. był rabi Hai ben Szerira, zm. w 1038). Określenie to właściwie jest skrótem pełnego tytułu, np. resz metiwta gaon Josef = hebr., przewodniczący akademii, którym jest ekscelencja Josef. Tytuł ten stawał się elementem imienia własnego danego uczonego (np. Saadja Gaon). Przyjmowano, że g. z Sury ma wyższą rangę niż jego odpowiednik z Pumbedity, ze względu na to, że pierwsza z wymienionych uczelni była starsza, sięgając swą tradycją III w., choć w istocie o znaczeniu poszczególnych g. decydowała ich uczoność oraz indywidualność. Nadali oni ton całej epoce, która nastąpiła po skodyfikowaniu Talmudu, a ściślej, po czasach saboraitów. W przeciwieństwie do egzylarchów, g. nie posiadali formalnie żadnej władzy. Zasadniczo byli wybierani przez społeczność akademii, czasem także zatwierdzani przez egzylarchów, jednak ich wpływy rozciągały się praktycznie na całą diasporę. Wynikały one z niekwestionowanego autorytetu tych uczonych, będących ekspertami dla owej diaspory, którzy też udzielali odpowiedzi na pytania, kierowane do nich przez społeczności lokalne (responsy). Ponieważ nie było zwyczaju osobnego spisywania i przechowywania responsów g., do naszych czasów zachowała się jedynie część ich opinii, dotyczących wszystkich niemal sfer życia żydowskiego. Wiązały się one przede wszystkim z odpowiedziami, udzielanymi gminom, nie posiadającym kopii Talmudu bądź potrzebującym jego interpretacji; oraz z określaniem treści Prawa w sytuacjach, gdy Talmud nie podawał jasnego rozwiązania. Piastowanie funkcji g. nie dawało jednak władzy w sensie hierarchicznym. Odpowiedzi g. miały raczej charakter zaleceń, które mogły, lecz nie musiały, być przyjęte; zawsze bowiem w wielu sprawach (zwł. liturgicznych) decydujące znaczenie miała tradycja lokalna (por. minhag). Z drugiej jednak strony, wielki autorytet g. także wywierał na nią wpływ, np. g. Natronaj bar Ilaj z Sury (IX w.) przygotował skrótowy układ porządku modlitw codziennych dla gminy w Lucenie (Hiszpania), a jego następca, g. Amram ben Szeszna – cały porządek modlitw dla gmin hiszpańskich. Rola g. w rozwoju judaizmu polegała na tym, że stali oni na straży halachy i jej interpretacji na podstawie Talmudu. W okresie ich działalności ustalona została ostateczna wersja redakcji Talmudu i Miszny, które stały się fundamentem życia żydowskiego. G. wywarli decydujący wpływ na ustalenie i standaryzację liturgii oraz tekstu BH (masora i masoreci). Rola, jaką odegrali, sprawiła, że także w czasach późniejszych tytuł g. nadawano szczególnie wybitnym uczonym w Piśmie, np. Elijahu ben Szlomo Zalmanowi (Gaon z Wilna; XVIII w.), Menachemowi Ziembie (Gaon z Warszawy; XX w.). Z czasem stał się on także zwrotem grzecznościowym, używanym w stosunku do wybitnych rabinów; miał akcentować ich powagę, autorytet i uczoność. W liturgii pamięć o g. kontynuowana jest poprzez modlitwę Jekum purkan, zawierającą m.in. prośbę o błogosławieństwo dla kierujących akademiami talmudycznymi, rabich i studentów. W związku z tym, w czasie odmawiania tej modlitwy szelijech cibur stoi, trzymając rodał w ramionach, gdyż wspomniana prośba dotyczy wszystkich, którzy poświęcili Torze swe życie. (Por. też: Abiatar ben Elija ha-Kohen; Dosa ben Saadja; Elijahu ben Salomon ha-Kohen; Halachot G(e)dolot; Paltoj bar Abbaje; Samuel ben Ali ha-Lewi ben al-Datur; Samuel ben Chofni; Sifte(j) jeszenim; Szerira ben Chananja Gaon)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.