parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
„Tachkemoni”. Seminarium Religijno-Żydowskie, zw. w skrócie Tachkemoni (hebr., Mądrość, Wiedza, Akademia) – uczelnia (szkoła) utworzona w Warszawie w 1920 pod auspicjami Mizrachi, do której przyjmowano uczniów szkół religijnych i powszechnych. Jej rektorem został M. Bałaban, zaś kierownictwo kształcenia w zakresie nauk talmudycznych objął rabin Mojżesz Sołowiejczyk. W założeniu, szkoła ta miała być czymś pośrednim pomiędzy jesziwą, a nowoczesną akademią. Stawiała sobie za cel wykształcenie religijno-moralne, duchowe i świeckie uczniów, tak by mogli stanąć na czele gmin ortodoksyjnych, „potrafili je oświecać i odpowiednio reprezentować wobec władz”. Program nauczania przedmiotów świeckich pokrywał się z ustalonym dla gimnazjów humanistycznych, rozbudowany był natomiast wykład przedmiotów „talmudyczno-judaistycznych”, prowadzony przez znanych rabinów. Absolwenci S.R. „T”. otrzymywali dyplom rabinacki, a wszyscy, którzy chcieli kontynuować naukę na studiach humanistycznych lub orientalistycznych byli przyjmowani na UH w Jerozolimie. Uczelnia korzystała z pomocy państwowej, będąc – w ocenie MWRiOP – jedyną placówką kształcącą kandydatów na rabinów w duchu odpowiadającym władzom. W środowisku żydowskim najczęściej była ona oceniana jako specyficzna szkoła średnia o profilu religijnym, nie mogąca jednak konkurować z poważanymi jesziwami. Dualizm w jej założeniach programowych stał się źródłem jej słabości. Wkrótce po otwarciu szkoły dał o sobie znać konflikt między rabinem Sołowiejczykiem a historykiem, Bałabanem, który cieszył się uznaniem większości studentów. Sołowiejczyk uważał, że Bałaban wnosi do szkoły „destrukcyjne wpływy” oraz zbyt świecki stosunek do wielu spraw. Ostatecznie, obaj oponenci opuścili swe stanowiska – Sołowiejczyk w 1929, by zostać wykładowcą Talmudu w Yeshiva University w Nowym Jorku; Bałaban w 1930, motywując to nawałem prac, związanych z zajęciami, prowadzonymi w Wolnej Wszechnicy Polskiej, na UW i w Instytucie Nauk Judaistycznych. Odejście obu tych osobistości przyczyniło się do upadku znaczenia uczelni. (Zob. też: Jawne; Poznański Samuel Abraham; Pozner Chaim)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.