parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(nazwa utworzona od hebrajskich słów merkaz ruchani = centrum duchowe; ale też – wschodni); w Polsce również Histadrut „Mizrachi” (hebrajski, Związek Mizrachi, Związek Wschodni); Organizacja Syjonistów-Ortodoksów „Mizrachi” – religijny ruch syjonistyczny, którego cele wyrażało, sformułowane przez Bar Ilana, motto: Erec Israel le-am Israel al-pi Torat Israel (hebrajski, Ziemia Izraela dla ludu Izraela, zgodnie z Torą [Prawem] Izraela). Ewolucja ideologiczna, prowadząca do powstania M., datuje się od początku XX wieku. W 1901, na Światowym Kongresie Syjonistycznym, powstała frakcja syjonistów-ortodoksów Ha-Merkaz ha-Ruchani (hebrajski, Centrum Duchowe), zaś w 1902 pojawiła się taka frakcja religijna wewnątrz Światowej Organizacji Syjonistycznej (ŚOS). W maju 1902 zwołano konferencję założycielską w Wilnie, która podjęła decyzję o powstaniu nowej organizacji; tam też utworzono pierwszy jej oddział na ziemiach polskich. W sierpniu 1904, w Bratysławie, zebrał się I Światowy Kongres M., na którym powołano do życia Światową Organizację M. Na konferencji w Warszawie, w maju 1919, działacze reprezentujący nurt konserwatywny i religijny podkreślili swoją odrębność na tle polskiego ruchu syjonistycznego. Po I wojnie światowej M. uznawała, że polityczne rozwiązanie kwestii żydowskiej jest możliwe jedynie przez urzeczywistnienie żydowskiej autonomii kulturowo-narodowej, stanowiącej drogę do kulturalno-narodowego rozwoju Żydów w diasporze (w zgodzie z zasadami religii i tradycji żydowskiej), opartej na języku hebrajskim, przy uwzględnieniu nauki języka polskiego, historii Polski i kultury świeckiej. M. napotykała na duże trudności organizacyjne wśród żydowskich sfer ortodoksyjnych, szczególnie ostro zwalczana była przez Agudę; współpracowała z ogólnymi syjonistami, zwłaszcza z frakcją Et-Liwnot, opowiadającą się za porozumieniem z rządem polskim. Ruch M. dzielił się na trzy odrębne i autonomiczne organizacje: w byłym Królestwie Kongresowym i województwach wschodnich – z siedzibą w Warszawie; w Małopolsce Zachodniej i na Śląsku – z siedzibą w Krakowie i w Małopolsce Wschodniej – z siedzibą we Lwowie. Wcześniej utworzony ośrodek w Wilnie, podporządkował się Warszawie. Na czele każdej organizacji dzielnicowej stały: Zjazd Krajowy, złożony z delegatów wybranych przez komitety lokalne i zwoływany co dwa lata; Rada Centralna, licząca 50 osób; oraz Komitet Wykonawczy, złożony z 10 osób. W latach 30. XX wieku. M. miała w Polsce przeszło 350 oddziałów, z 22 tysiecy członków, i choć w 2. połowie lat 30. jej wpływy zaczęły słabnąć, to nadal zachowała je w sferach ortodoksyjnych drobnego i średniego mieszczaństwa. Wpływy partii były najsilniejsze we wschodnich województwach. M. współpracowała ze zwolennikami umiarkowanej taktyki politycznej w Polsce, tj. z frakcją Et Liwnot i z rewizjonistami. Rozwijała działalność oświatową i kulturalną; powołała własną organizację szkolną ( Jawne). Utworzyła też (1917) organizacje młodzieżowe: Ceirej Mizrachi (hebrajski, Młodzież Mizrachi), zwany też Mizrachi ha-Cair, która stawiała sobie za cel samokształcenie; oraz He-Chaluc ha-Mizrachi (hebrajski, Pionier Mizrachi), od 1926 noszącą nazwę Ha-Poel ha-Mizrachi (hebrajski, Robotnik [Pracownik] Mizrachi), która miała przygotowywać młodzież do emigracji i do pionierskiego osadnictwa w Palestynie. Z partią M. była blisko związana organizacja robotnicza Dat wa-Awoda (hebrajski, Religia i Praca). W 1937 zostało założone Zjednoczenie Rabinów Mizrachistycznych. Czołowymi działaczami M. w dwudziestoleciu międzywojennym byli miedzy innymi: rabini I. Nissenbaum, I. Rubinstein oraz J.H. Farbstein. Po II wojnie światowej M. reaktywowała się; była jedyną żydowską partią religijną, której państwowe władze zezwoliły na legalną działalność. Jej główną bazę stanowiły Żydowskie Komitety Wojewódzkie. M. początkowo nie przystąpiła do CKŻP, jej przedstawiciele weszli do niego dopiero w sierpniu 1948. M. nie odznaczała się dużymi wpływami; tworzyli ją głównie członkowie aparatu administracyjnego zatrudnieni w kongregacjach, część liberalnych rabinów, z Dawidem Kahane na czele, oraz religijni rzemieślnicy i robotnicy. Partia rozwijała akcję charytatywną, dzięki pomocy bratnich organizacji z zagranicy; prowadziła domy dziecka, domy starców, bursy młodzieżowe, szkoły religijne i punkty produktywizacyjne. W 1947 liczyła 500 członków. Nie odbudowała już organizacji młodzieżowych. Decyzją MAP miała zostać zlikwidowana do dnia 1 XII 1949. (Zob. też m.in.: Be(j)t Szmuel; Bne(j) Akiwa; „Ha-Micpe”; Kowalski Juda Lejb; Landau Szmuel Chaim; Mohylewer Samuel; Reines Icchak Jaakow; Seminarium Rabiniczne „Tachkemoni”; syjonizm na ziemiach polskich; Tora wa-Awoda; Weiss Abraham; Złotnik Juda Lejb)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.