parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1632 Amsterdam – 1677 Haga) – filozof. Pochodził z rodziny Żydów sefardyjskich (marrani). Otrzymał tradycyjne wykształcenie religijne, obejmujące także średniowiecznych filozofów żydowskich, z których najbardziej oddziałali nań Majmonides i Abraham ben Meir ibn Ezra. Poza tym uczęszczał do łacińskiej szkoły Franza van dem Ende w Amsterdamie, gdzie zainteresował się m.in. naukami naturalnymi i filozofią Kartezjusza. Niezależność myśli sprowadziła na niego w 1656 ekskomunikę (cherem). W wyroku be(j)t dinu stwierdzono, że S. jest prawym, godnym i pobożnym człowiekiem, usilnie dążącym do zgłębienia prawdy, ale równocześnie przeczy istnieniu osobowego i transcendentnego Boga, odrzuca autorytet objawionego Prawa oraz dokonuje krytycznego i racjonalnego rozbioru tekstu Biblii. Wykluczenie ze wspólnoty żydowskiej zmusiło go do opuszczenia Amsterdamu. Zarabiał na życie jako szlifierz soczewek. S. był nie tylko jednym z największych filozofów w dziejach, ale i nonkonformistów w życiu codziennym i dociekaniach naukowych, stosując ściśle rozumowanie „more geometrico”. Jego głównymi dziełami były: zaginiona Apologie; oraz Ethica. More geometrico Demonstrata (1662-1675); Tractatus Theologico-Politicus (1670) i Traktat o poprawie rozumu (1677; wyd. w języku polskim w: Dzieła t. 1-2, 1914-1916). Pracował też nad gramatyką języka hebrajskiego. Został pochowany w jednym z kościołów w Hadze, choć nigdy formalnie nie zmienił wyznania, oraz uprzednio miewał zatargi z protestanckimi władzami kościelnymi. W dziejach kultury żydowskiej S. był postacią równie wyjątkową, co w dziejach myśli europejskiej. Dla Żydów religijnych był odstępcą, w pełni zasłużenie wyklętym za herezję. Jednak wraz z procesem sekularyzacji części kultury żydowskiej (począwszy od czasów haskali), dla coraz liczniejszych przedstawicieli tego nurtu stał się symbolem wolnomyśliciela, a równocześnie pierwszym „nowoczesnym” Żydem bądź „nie-żydowskim Żydem”. Wielu intelektualistów podejmowało próby przywrócenia społeczności żydowskiej jego dorobku. Nie brakło wśród nich Żydów polskich bądź pochodzących z Polski (np. S. Bernfeld w dziele Daat Elohim [hebr., Wiedza Boga], poświęconym żydowskiej filozofii religii). J. Szacki uważał, że choć S. przestał być praktykującym Żydem i rozwinął filozofię wrogą żydowskiej tradycji, „winno się go studiować obiektywnie i racjonalnie”. Natomiast M. Rawicz, w 1916-1918 poświęcił temu myślicielowi cykl wierszy, stawiając go na równi z postaciami Mojżesza i Jezusa z Nazaretu, a później wygłaszał prelekcje Największy z największych – ćwierć tysiąclecia od śmierci Barucha Spinozy. W 1952 D. Ben-Gurion podjął kampanię zmierzającą do rehabilitacji filozofa (odwołania cheremu), która wszakże nie zakończyła się sukcesem. (Por. też m.in.: Antokolski Marek; Deutscher Izaak; Gojdo Izaak; Hess Mojżesz; Hirszenberg Samuel; Klackin Jakob; Krochmal Abraham; panteizm; Rappaport Samuel; Rubin Salomon; Sokołów Nachum; Wolf Lejzor)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.