parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr., dosł.: dom sądu; jid. bez(d)n, besdn) – uświęcona tradycją instytucja religijnego sądu żydowskiego, składającego się zazwyczaj z trzech sędziów (da(j)jan), ale też mógł to być np. tylko jeden sędzia (zazwyczaj miejscowy rabin), czy też siedmiu „starszych” gminy (hebr., towe(j) ha-ir; por. towim). Przewodniczącym b.d. był aw be(j)t din. Każda żydowska gmina miała własny b.d., który zazwyczaj zbierał się na posiedzenia w dni targowe. W starożytności, w miastach liczących mniej niż 120 mieszkańców b.d. składał się z 3 sędziów, w większych z 23 (Sanhedryn Mały); sądem najwyższym był Sanhedryn Wielki. Zgodnie z tradycją uważano, że w obradach wraz z sędziami uczestniczy Bóg. B.d. zajmował się głównie sprawami związanymi z religią; m.in. z: orzekaniem koszerności (kaszer; trefa; prawa dotyczące żywności), ubojem rytualnym, oraz kwestiami dotyczącymi rozwodów (get; rozwód), prozelityzmu (prozelita), problemami halachicznymi; rozpatrywał także spory cywilne. Jednak w późniejszych wiekach rozpatrywanie części spraw religijnych pozostawało w kompetencji sądów kahalnych (sądy żydowskie świeckie). Choć b.d. przeszedł wiele przeobrażeń, w diasporze przez wieki pozostawał twierdzą żydowskiej autonomii i – już ze zmniejszoną siłą oddziaływania – funkcjonuje aż do czasów współczesnych. Jego autorytet rozciągał się na wszystkie sfery życia Żydów. W dawnej Polsce, w dużych gminach, istniało nawet po kilka składów sędziowskich (liczących 3-7 sędziów), wybieranych co roku, jednocześnie z wyborami innych władz gminnych, a rabin przewodniczył zespołowi rozpatrującemu najpoważniejsze sprawy. Wzajemny stosunek owych kolegiów mógł być równorzędny lub hierarchiczny. W małych przykahałkach, w których nie było trzech wykwalifikowanych sędziów, i których nie stać było na utrzymanie rabina, do składu kolegium sędziowskiego dokooptowywano burmistrza kahalnego, kantora, mełameda lub jakiegokolwiek członka gminy, umiejącego czytać. Niefachowe składy sędziowskie, nie cieszące się zbyt wielkim zaufaniem społeczności, wydawały orzeczenia zwane „obywatelskimi” (hebr. piske(j) baal-ha-batim). Sprawy poważniejsze rozstrzygał sąd gminy naczelnej, do której należał dany przykahałek. Od wyroku można się było odwołać do żydowskiego sądu ziemskiego (okręgowego), zwanego Be(j)t Din ha-Gadol. Najwyższą instancją odwoławczą był Trybunał Sejmowy, zbierający się w Koronie dwa razy do roku. Do rozstrzygania spraw finansowych wybierano sędziów-duchownych, zw. sędziami krajowymi (hebr. daj(j)an (ha-)medina). Czasem do rozpatrzenia jakiejś sprawy delegowano pięciu sędziów, a ich wyrok zatwierdzano jako orzeczenie Trybunału Sejmowego. (Zob. też Sanhedrin; Trybunały Sejmowe żydowskie)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.