parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. Sanhedrin K(e)tana; Din ha-Katan(n)a; Be(j)t Din ha-Katan(n)a) – sąd orzekający w sprawach cywilnych i kryminalnych, dotyczących występków głównych, kiedy to nie wystarczał skład orzekający, złożony z trzech sędziów, zwł. w wypadkach zagrożonych karą śmierci. S.M. składał się z 23 sędziów, którzy zajmowali miejsca w ławach, ustawionych półkolem, tak, aby wszyscy mogli się nawzajem widzieć. Przed nimi, na ziemi, w trzech rzędach siedzieli mędrcy, w ustalonym porządku hierarchicznym. W sprawach zagrożonych karą śmierci była wymagana większość dwóch głosów (por. głos większości). Kiedy nie udawało się jej uzyskać, wówczas dwóch pierwszych mędrców zasilało skład Trybunału, zaś reszta przesiadała się; tak opróżnione miejsca na końcu hierarchicznego szeregu (w trzecim rzędzie) mędrców mogły zostać zapełnione. Procedurę powtarzano, aż do uzyskania liczby 71 sędziów (por. Sanhedryn Wielki). Całość przebiegu rozprawy można było powtórzyć i – w razie nieuzyskania dwóch głosów większości za skazaniem – podsądny odchodził wolny. S.M. istniały we wszystkich miastach Erec Israel, rozpatrując sprawy ze związanych z nimi regionów, zaś w Jerozolimie pod koniec okresu Drugiej Świątyni działały dwa składy orzekające. (Por.: aw-be(j)t-din; be(j)t din; Sanhedrin; sanhedryn)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.