parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
Rabi Akiwa (Akiba; jid. Akiwe) (ok. 40 [50] – ok. 135 n.e.) – uczony i mistyk, uważany za ojca judaizmu rabinicznego; należał do trzeciego pokolenia palestyńskich tan(n)aitów. Pochodził z prostej, ubogiej rodziny. Był uczniem Eliezera ben Hyrkanosa, Jehoszuy ben Chananji i Nachuma z Gamzu. Prowadził własną akademię talmudyczną w Bne(j) Brak, gdzie kształcili się m.in. Szymon bar Jochaj, Jehuda bar Il(l)aj, Meir i Jose ben Chalafta; przez pewien czas przebywał także w Lyddzie i Jawne (por. akademia w Jawne). Jego metoda interpretacji Tory była odmienna od tej, którą stosował należący do tego samego pokolenia uczonych Iszmael ben Elisza; miała ona bowiem charakter formalny i nie liczyła się z zasadami logiki. Każdy wyraz, litera, a nawet znak interpunkcyjny miały – według A. – ukryte znaczenie. Pojedyncze zdania i sentencje z Tory objaśniał licznymi halachami, a jej fragmenty służyły mu do wiązania poszczególnych halach w całość. A. odegrał ważną rolę na synodzie uczonych w Jawne (ok. 100 n.e.), kiedy ustalony został kanon Biblii Hebrajskiej (dzięki temu uczonemu weszły do niego Pieśń nad pieśniami, Kohelet i Księga Estery). Najbardziej ożywioną działalność prowadził w 110-135 n.e. Będąc już starcem uznał Bar Kochbę za mesjasza, który wyzwoli Izrael. Uwięziony przez Rzymian na początku wznieconego przez Bar Kochbę powstania, poddany został torturom. Według tradycji, podczas kaźni nie zapominał o odmawianiu modlitw we właściwej porze, a niewielką ilość otrzymywanej wody poświęcał na rytualne ablucje; żył 120 lat, podobnie jak Mojżesz, Hillel i Jochanan ben Zak(k)aj; mając lat 40, za namową żony Racheli, rozpoczął naukę; przez kolejne 40 lat studiował, a potem opiekował się Izraelem, jako jego duchowy przewodnik. A. zaliczany jest do grona Dziesięciu Męczenników za wiarę. Uważa się go też za pierwszego uczonego, który podjął się systematyzacji tradycji ustnej (hebr. Tora sze-be-al-pe); wszystkie traktaty Miszny podzielił na sześć porządków, przyjmując za podstawę ich tematykę. Istnieją opinie, że część tradycji ustnej została już wcześniej podzielona na tematyczne porządki, a A. jedynie dokończył dzieła, porządkując resztę traktatów. Jemu też przypisuje się ustalenie reguł hermeneutycznych, dotyczących opracowania midraszy. Kabaliści wierzyli, że – dzięki medytacjom – A. przekroczył przyrodzone granice ludzkiej duszy, dostępując wyższych światów; widział niebiosa oraz ich mieszkańców i przyniósł stamtąd relacje. (Zob. też: Akwila; Awinu Malke(j)nu; Eduj(j)ot; he(j)chalot; Jochanan; Lag ba-Omer; Mechilta; midrasze halachiczne; rabi; Sifra; Sifre(j); Sifre(j) Zuta; Szymon ben Az(z)aj; Tarfon; Taubes-Sens Zygmunt).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.