parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr., przewodniczący jesziwy; aram. re(j)sz metiwta; jid. rosz-jesziwe lub roszesziwe) – osoba kierująca uczelnią talmudyczną ( jesziwa), a zarazem główny jej autorytet, w nowożytnych nieżydowskich dokumentach często zw. „ rektorem”; w większych jesziwach tytuł ten nosili także inni, cieszący się autorytetem, wykładowcy. Tytułu resz metiwta używali kierujący babilońskimi akademiami talmudycznymi; według tradycji, pierwszym, który miał go przyjąć, był amoraita, Huna, żyjący w III w. Po okresie gaonów, wraz z przesuwaniem się centrów żydowskiego życia naukowego do Europy, upowszechniło się używanie hebrajskiej formy tego tytułu. Przywilej króla Zygmunta II Augusta dla jesziwy lubelskiej stanowił, że jej rektor miał być wybierany spośród rabinów miasta, i korzystać z przywileju starszeństwa nad nimi. W okresie staropolskim r.j. w dni powszednie mieszkał najczęściej razem ze swymi studentami (por. bachur). Z zasady, sporo wagi przywiązywał do pielęgnowania wśród nich przyjaznych stosunków oraz do opieki nad uczniami, cierpiącymi biedę. Zajęcia pod jego kierunkiem odbywały się przed południem. Po zgromadzeniu się uczniów i uczonych r.j. odpowiadał na postawione pytania i prośby o wyjaśnienie trudnych fragmentów Talmudu bądź literatury talmudycznej. Potem odczytywał lekcję, dotyczącą halachy, snując rozważania i opatrując tekst uzupełnieniami. Ostatnią częścią zajęć był chil(l)uk, czyli rozważania dotyczące zawiłych fragmentów Talmudu, najczęściej utrzymane w duchu pilpulu. W istocie nie istniał sformalizowany program studiów i zależał on całkowicie od kierującego jesziwą. Toteż znaczenie i rozgłos danej uczelni wiązały się z renomą jej założyciela oraz kierującego nią w danym czasie uczonego. Podjęte przez władze carskie próby zobowiązania r.j. do układania rocznych programów studiów (1844) czy wymuszenia wprowadzenia do owych uczelni nauki języka rosyjskiego (1851), spełzły na niczym, i właściwie do końca swego trwania na ziemiach polskich jesziwy rządziły się własnymi prawami, stanowionymi przez poszczególne, kierujące nimi osobistości. (Por. też: Waad ha-Jesziwot; jesziwa w Mirze; jesziwa w Słobodce; jesziwa w Telcu; jesziwa w Wołożynie; Jesziwa Mędrców Lublina; Metiwta)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.