parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(ok. 216 Drukeret k. Sury – 297) – amoraita babiloński; najwybitniejszy, obok Jehudy bar Jecheskiela, przedstawiciel drugiego pokolenia tych uczonych; pierwszy, który używał tytułu re(j)sz metiwta. Pochodził z ubogiej rodziny i sam zaznał niedostatku, pracując na roli. Jednak jego nauczyciel, Raw, przepowiedział mu, że kiedyś „będzie chodził w jedwabiach”. H. objął po nim funkcję rosz jesziwy w akademii talmudycznej w Surze. Pod jego kierownictwem uczelnia ta rozwinęła się jeszcze bardziej i posiadała 800 stałych słuchaczy, tak że dla prowadzenia zajęć H. musiał korzystać z pomocy 13 pomocników (hebr. amoraim), przekazujących jego słowa. Był niekwestionowanym przywódcą Żydów w Babilonii i poważanym autorytetem – także przez uczonych w Erec Israel. Po śmierci, jego zwłoki zostały przewiezione do Palestyny i tam pogrzebane. Jest wspominany setki razy w TB, ale też często w TJ, zarówno w sferze halachy, jak i hag(g)ady (m.in. ze względu na to, że krążyło o nim wiele anegdot, obrazujących jego proste życie i najwyższy respekt dla zasad moralnych). H. przekazywał również poglądy swych nauczycieli. Anonimowe wypowiedzi z kręgu tzw. Szkoły Rawa (hebr. Be(j)t Raw), są przypisywane właśnie H. Jego uczeń, Chisda, przejął po nim kierowanie akademią w Surze. Imię H. nosiło ogółem 49 innych postaci, pojawiających się na kartach Talmudu, wśród których 21 zaliczanych jest do grona amoraitów.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.