parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(l.mn. bachurim; hebr., młodzieniec; jid. bocher, l.mn. bochrim) – w języku biblijnym (por. hebrajski język) określenie odnoszące się do młodego, nieżonatego mężczyzny; później także do żonatego; w średniowieczu zmieniło zakres znaczeniowy i odnosiło się do nieżonatego młodzieńca, zajmującego się studiami talmudycznymi (hebr. jesziwa bachur). Określenie to z zasady otoczone było atencją. Po klęskach spadających na Żydów w okresie tzw. czarnej śmierci (1348) powstała grupa wędrownych b., cierpiących niedostatek (jid. orem bocher = ubogi młodzieniec), których musiały utrzymywać goszczące ich gminy (mieszkali w przytułkach wznoszonych ze składek członków gminy; żywili się w domach zamożnych obywateli). W XV w. stworzyli nowy gatunek literacki, zwany konez lub lik(k)utim (hebr., zbiory), będący rodzajem wypisów i notatek, łączonych czasem z uwagami autorów. Gatunek ten zanikł wraz z upowszechnieniem się druku i większą dostępnością książek. Złoty wiek nauki talmudycznej i rozwój jesziw w Polsce w XVI i XVII w. spowodował rozwój tej grupy, korzystającej z bezpieczeństwa socjalnego. Powszechnym obyczajem było zapraszanie b. na posiłki do domów, w których były panny na wydaniu, za co odpłacali się prowadzeniem uczonej dysputy, przynoszącej zaszczyt domowi fundatora. Gminy wypłacały im zasiłki, w zamian za co każdy b. zajmował się nauczaniem dwóch ubogich chłopców. Na doroczne jarmarki we Lwowie, Lublinie i Jarosławiu przybywali rabini razem ze swymi najlepszymi uczniami oraz ojcowie panien na wydaniu, w celu znalezienia odpowiednich kandydatów na mężów. Instytucje umożliwiające b. studiowanie utrzymały się do XIX w., choć również zaczęły rozwijać się nowe formy organizacji samopomocowych. Już w XIV w. postać b. pojawiała się w różnego rodzaju opowieściach moralizatorskich; w późnym średniowieczu – także w żartobliwych opowiadaniach. W literaturze, od l. 80. XIX w., wielokrotnie grała ona ważną rolę (często był to motyw b., który staje się apikojresem). Wielu pisarzy wysoko ceniło b. za ich żarliwość religijną i całkowite poświęcenie się studiom. (Por. matmid; il(l)uj).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.