parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
uczelnia talmudyczna, założona przez N.C. Finkla w 1882, w niewielkiej miejscowości pod Kownem (praktycznie na jego przedmieściu); jedna z najważniejszych jesziw litew., związana z ruchem musar; od 1897 nosząca nazwę Kneset Israel (hebr., Zgromadzenie Izraela), dla uczczenia twórcy ruchu I. Lipkina. Realizowany w niej program studiów i wcielany w życie zespół ideałów duchowości umiarkowanego skrzydła musar, zwany był „stylem Słobodki”. Uczelnia ta miała stworzyć możliwości pogłębienia studiów absolwentom istniejącej już miejscowej jesziwy. Po likwidacji jesziwy w Wołożynie (styczeń 1892) wielu jej studentów przeniosło się do Słobodki. W 1893 Finkel powołał do kierowania jesziwą swych szwagrów, I.Z. Melcera i M.M. Epsteina. Pod wpływem Finkla, ukształtował się specyficzny program studiów w Słobodce, w którym codziennie przeznaczano pół godziny na zgłębianie tekstów musarystycznych, zaś sobotnią noc – na wykłady związane z musar. Innowacje te stały się przyczyną konfliktu. Grupa nastawiona opozycyjnie wobec Finkla i Epsteina doprowadziła w 1897 do powstania nowej uczelni, zwanej Kneset Be(j)t Icchak (Zgromadzenie Domu [Szkoły] Izaaka), dla uczczenia I.E. Spektora. W czasie I wojny światowej została ona przeniesiona do Kamieńca Podolskiego. Jesziwa Kneset Israel rozwijała się dynamicznie. W ostatnich latach XIX w. miała przeszło 300 studentów. Wzniesiono też dla niej nowy budynek. W gronie kierujących uczelnią znaleźli się przed I wojną światową syn Finkla – Mojżesz, oraz zięć Finkla – Izaak Szer. Po wybuchu wojny jesziwa została przeniesiona do Mińska, a następnie do Krzemieńczuka (k. Połtawy). Po powrocie do Słobodki w latach 20. XX w. ponownie nastąpił gwałtowny rozwój szkoły, w której kształciło się ponad 500 słuchaczy (w tym z Niemiec, Anglii i Stanów Zjednoczonych). Finkel dokonał reorganizacji uczelni, wydzielając z niej szkoły elementarną (Ewen Israel = Fundament Izraela) i średnią (Or Israel = Światło Izraela) oraz – jako jej najwyższy stopień – kolel (założony w 1921). Po cofnięciu w 1924 przez władze litewskie zwolnienia studentów j. w S. ze służby wojskowej, Finkel otworzył jej oddział w Hebronie. Po masakrze w 1929, w której Arabowie zamordowali 25 studentów, uczelnię przeniesiono do Jerozolimy, jako Jesziwę Hebrońską. J. w S. działała pod kierunkiem Szera, do czasu wkroczenia Niemców 23 VI 1941. Większość jej wykładowców i studentów zginęła w czasie Holokaustu. Po wojnie, jesziwa została ponownie otwarta w Bnej Brak (k. Tel Awiwu), w mieście, które powstało w 1924, jako rolnicza kolonia religijna Żydów polskich.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.