parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1849 Rosienie – 1927) – rabin, rosz jesziwa, przywódca ruchu musar; ojciec Eliezera Judy F. W wieku 15 lat był już znanym talmudystą. Od 1871 należał do gorących zwolenników I. Lipkina, poświęcając życie propagowaniu idei musar. Początkowo współkierował jesziwą Be(j)t Talmud w Kielmach (później została ona przeniesiona do Grobina). Po nieporozumieniach na tle jego dążeń do łączenia tradycyjnych metod studiów talmudycznych i musarystycznych przeniósł się do Słobodki i założył tam własny kolel, a w 1882 – jesziwę (jesziwa w Słobodce), która w przyszłości miała zdobyć znaczny rozgłos. W 1897 przyczynił się do powstania jesziwy w Słucku (por. Melcer Isser Załman) oraz uczestniczył w zakładaniu jesziw w Telcu (jesziwa w Telcu), Brańsku, Szczuczynie, Szkłowie, Łodzi, Grodnie i wielu innych uczelni o mniejszym znaczeniu. F. całe życie poświęcił jesziwie w Słobodce. Utrzymywała go kierująca rodzinnym przedsiębiorstwem żona. Studenci nazywali go „Sabą (tzn. dziaduniem) ze Słobodki”. W 1921 kierowanie jesziwą przekazał swemu zięciowi, Izaakowi Szerowi. Pod koniec życia przeniósł się do Palestyny i od 1925 kierował jesziwą w Hebronie. Za życia wydał anonimowo Ec pri (hebr., Drzewo owocowe, 1881), eseje poświęcone Lipkinowi i I.E. Spektorowi. Nie pozostawił po sobie rękopisów. Jego pogadanki musarystyczne i rozważania zostały odtworzone po jego śmierci z notatek oraz relacji uczniów, i zebrane w dziełach Or ha-cafun (hebr., Ukryte światło [skarbu], 1928, 1959-1968) oraz Sichot ha-Saba mi-Slobodka (hebr., Opowieści Dziadunia ze Słobodki, 1955).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.