parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr., zebranie, zgromadzenie) – określenie używane w kilku znaczeniach, które wiążą się z działaniem kolektywnym; 1. osiedle w Palestynie bądź w Izraelu, stanowiące społeczność kolektywnie dzielącą własność środków produkcji oraz odpowiedzialność za zaspakajanie potrzeb wspólnoty i jej członków wraz z rodzinami; początkowo było wyłącznie farmą rolniczą, później coraz częściej łączyło produkcję rolną i przemysłową. Pojęcie k. jest używane zamiennie z terminem kwuca (l.mn. kwucot, hebr., grupa, zbiór, zespół; jid. kwuce; l.mn. kwuces), który pierwotnie odnoszono do mniejszych osad i bardziej zamkniętych niż k. społeczności. K. jest unikalną wspólnotą, opartą na ściśle demokratycznych zasadach (co tydzień zebranie jej członków omawia i podejmuje decyzje we wszystkich istotnych sprawach). Nowi członkowie są przyjmowani najczęściej po roku próbnym. Pierwsze tego typu osiedle założono w 1909. K. powstawały z inspiracji różnych ruchów obecnych na arenie żydowskiego życia politycznego (w tym lewicowych i marksistowskich) i organizacji młodzieżowych (m.in. Gordonia, Dror, Ha-Noar, Bne(j) Akiwa). Były one m.in. wyrazem idealistycznego dążenia do budowania w Erec Israel modelowych stosunków społecznych. W latach 20. XX w. zaczęto tworzyć związki, jednoczące ruch kibucowy: Chewer ha-Kwucot (hebr., Związek [Stowarzyszenie] Kwuc, 1925); Kibuc Arci szel Ha-Szomer ha-Cair (hebr., Kibuc Rolniczy Organizacji Ha-Szomer ha-Cair, 1927), związany z lewicowym ruchem młodzieżowym (por. Ha-Szomer ha-Cair); Kibuc Meuchad (hebr., Zjednoczony Kibuc, 1927), łączący produkcję rolną i przemysłową; Ha-Kibuc ha-Dati (hebr., Kibuc Religijny, 1935), związany z partią Mizrachi; Ichud ha-Kwucot we-ha-Kibucim (hebr., Związek Kwuc i Kibuców, 1951). Od 1984 większość k. jednoczy Tnua Kibucit Meuchedet (hebr., Zjednoczony Ruch Kibucowy). W 1986 istniało w Izraelu 269 k., w których żyło ok. 126 700 osób (tj. 3,6% Izraelczyków); wytwarzano w nich ok. 10% dochodu narodowego (aż 57% produkcji rolnej). W wielu k. działają ważne instytucje kulturalne, naukowe itp. (por. Lochame(j) ha-Getaot), a członkami ich byli i są nierzadko wybitni twórcy. Mimo licznych osiągnięć, wysuwanych jest wiele zastrzeżeń w stosunku do ruchu kibucowego, który wyrósł z zapału pionierów, a przychodzi mu funkcjonować w niepodległym państwie. W k. obecnie mieszkają potomkowie pierwszych osadników, mający diametralnie odmienne doświadczenia życiowe. Niektórzy uważają, że spędzenie całego życia w k. kształtuje ludzi oderwanych od rzeczywistości, w pewnym sensie niezdolnych do życia poza nim; 2. k. był pojęciem, którego również używano w odniesieniu do ośrodków hachszary; ich większość powstała w latach 20. i 30. XX w., m.in. w Polsce. Część z nich kontynuowała swą działalność podczas II wojny świat., stając się zapleczem konspiracyjnej pracy organizacji młodz. w gettach (por. getta w okresie Holokaustu); 3. po II wojnie światowej, k. nazywano także ośrodki, w których gromadzili się ocaleli z Holokaustu Żydzi, oczekujący na możliwość emigracji do Palestyny (por. bricha), m.in. tego rodzaju k. partii syjonistycznej Ichud miał siedzibę w Kielcach, w budynku przy ul. Planty 7/9, na który napadł tłum podczas pogromu kieleckiego; 4. nazwa odnosząca się do kolektywu prowadzącego studia talmud. bądź musarystyczne (musar), najczęściej pod kierunkiem uznanego autorytetu. Jeden z najbardziej znanych tego rodzaju k. zorganizował Ch.O. Grodzieński, który zostawszy w 1887 jednym z wileńskich rabinów, podjął studia z elitarną grupą zaawansowanych naukowo studentów, w tzw. Kibucu Rabiego Chaima Ojzera. W okresie I wojny światowej k. zakładali m.in. przebywający w Rosji członkowie ruchu Be(j)t Josef. (Zob. też: Be(j)t Szmuel; He-Chaluc; Heller Szymon; Kinor; Poalej Agudat Israel; Poalej Syjon; Poalej Syjon-Prawica)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.