parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
Bricha (hebr., ucieczka) – określenie masowej, nielegalnej emigracji Żydów z Europy Wschodniej, po zakończeniu II wojny światowej. Tym samym słowem określano też struktury organizacyjne, które powstały, by pomóc Żydom w opuszczeniu krajów Europy Wsch. i umożliwić im dotarcie do Palestyny. Nielegalna imigracja do Palestyny była kierowana przez Mosad le-Alija Be(j)t – instytucję do spraw nielegalnej imigracji, założoną w 1938. B. obejmowała swą działalnością Polskę, Czechosłowację, Rumunię, Austrię oraz strefy okupacyjne Niemiec. W Polsce idea zorganizowania exodusu ocalałych Żydów i znalezienia dla nich drogi do Palestyny zrodziła się niezależnie od siebie w dwóch ośrodkach: w Równem i w Wilnie, gdzie z rozszerzonej grupy syjonistycznej młodzieży utworzono tzw. Koordynację, tj. komitet koordynacyjny, który miał przygotować emigrację. W jej skład weszli przedstawiciele organizacji Ha-Szomer ha-Cair, Noar Syjoni oraz Betar. Organizatorami B. w tych ośrodkach byli Eliezer Lidowski (Równe) i A. Kowner (Wilno). Narastająca podejrzliwość Rosjan i groźba aresztowania działaczy B. sprawiły, że w końcu 1944 obie grupy przeniosły się do Lublina. Na początku 1945 utworzono nową Koordynację; w skład jej komitetu (określającego liczbę osób i czas przeprowadzenia przez granicę, oraz klucz partyjny) weszli przedstawiciele różnych ugrupowań. Działaniami B. kierowały dwa ciała, których funkcje pokrywały się: komitet polityczny, w skład którego wchodzili przedstawiciele partii i organizacji syjonistycznych oraz centrum, przeniesione na początku 1945 z Lublina do Krakowa, a potem do Łodzi. W październiku 1945 przybył do Polski Isser Ben Cwi, pierwszy emisariusz z Palestyny; luźny dotąd związek pol. B. z Mosadem został wzmocniony. Żydzi pragnący przyłączyć się do B., wstępowali do organizacji syjonistycznych, gdzie wpisywano ich na listę oczekujących na emigrację, lub też nawiązywali bezpośredni kontakt z osobami, organizującymi nielegalną emigrację. Przekraczającym granicę surowo zakazywano zabierania ze sobą pieniędzy i dokumentów oraz porozumiewania się w języku polskim, rosyjskim lub w jidysz. Mieli oni podawać się za greckich Żydów, uwolnionych z obozów na terenie Polski (był to tzw. grecki bluff). Za najważniejszy cel b. uznano wywiezienie z Polski ocalałych dzieci, szczególnie sierot. Wraz z rozpoczęciem repatriacji Żydów polskich ze Związku Radzieckiego, rozmiary b. wzrosły, zwłaszcza wiosną 1946. Dla części osób repatriacja z głębi ZSRR od początku stanowiła pierwszy etap wędrówki. Po pogromie kieleckim (4 VII 1946) b. osiągnęła apogeum; odbywała się na skalę masową. Stało się to możliwe, dzięki porozumieniu przywódców syjonistycznych: A. Bermana i I. Cukiermana z Ministrem Obrony Narodowej – Marianem Spychalskim, który wydał decyzję o otwarciu granicy polskiej dla emigrantów żydowskich. Identyfikowano ich na podstawie dokumentów, wystawianych przez partie syjon., a UB pilnował, by nie wyjeżdżały osoby innych narodowości oraz przeciwnicy polityczni, i aby nie wywożono dewiz. Pierwszy transport Żydów ruszył 30 VII 1946. Ludzi przewożono z Wałbrzycha lub Kłodzka do Kudowy i Mieroszowa, skąd pieszo przekraczali granicę czechosłowacką. W końcu 1946 zmniejszyła się fala masowej emigracji; jej znaczenie malało na rzecz legalnych wyjazdów z Polski. Przyjmuje się, że w 1944-1948 z Europy Wsch. wyemigrowało nielegalnie lub półlegalnie ok. 250 tys. Żydów, Polskę zaś w 1945-1947 w ten sam sposób opuściło ponad 150 tys. Ich droga wiodła do Niemiec, Austrii i Włoch. Nie wszyscy dotarli do Palestyny. (Zob. też rewizjoniści)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.