parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
właśc. Stowarzyszenie [Młodzieży Żydowskiej] im. Trumpeldora w Polsce [„Brit Trumpeldor”; „Bejtar”], zw. również Związkiem Skautowym im. kapitana Josefa Trumpeldora (hebr. Brit [Josef] Trumpeldor) – syjonistyczna organizacja młodzieżowa, związana z rewizjonistami, kierowana od początku, tj. od 1923 przez W. Żabotyńskiego, nawiązująca do wzorów skautingu. W Polsce organizacja ta zabiegała, bezskutecznie wobec sprzeciwu Naczelnictwa ZHP, o uznanie jej za skautową. Na czele krajowej struktury B. stała Komenda Naczelna, której podlegały okręgi i gniazda, składające się z drużyn, podzielonych na plutony i sekcje. Członkowie zdobywali kolejno stopnie: szeregowca, szeregowca-instruktora, kaprala, patrolowego, sekcyjnego, plutonowego i drużynowego. B. był organizacją koedukacyjną. W drużynach wyróżniano trzy grupy wiekowe: 8-13 lat – kwirim (lwiątka); 13-18 lat – ca(j)fim (wywiadowcy); powyżej 18 lat – kosziszim (seniorzy). B. zdecydowanie zwalczał idee walki klasowej, co doprowadziło w Polsce do jego konfrontacji z takimi organizacjami, jak Cukunft, w mniejszym stopniu z Ha-Szomer ha-Cair; zaś w Palestynie – z organizacją Histadrut (w 1934 zaczął tworzyć Histadrut ha-Owdim ha-Leumit – Narodową Federację Robotników, która miała być arbitrem w sporach między robotnikami i pracodawcami). Później swoje działania wychowawcze B. opierał na silnej dyscyplinie, przygotowując członków do udziału w żydowskiej samoobronie i Legionie Żydowskim, poprzez intensywne szkolenia wojskowe. W 1931 w Gdańsku odbył się pierwszy świat. kongres (konwencja) tej organizacji. B., zwłaszcza w Polsce pod kierownictwem M. Begina (od śmierci Żabotyńskiego do 1957 przywódca całej organizacji), stał się radykalnym, bojowym skrzydłem rewizjonistów. Podczas III światowego kongresu B. w Warszawie doszło do generalnego starcia pomiędzy pochodzącymi z Polski zwolennikami przygotowań do walki zbrojnej (Begin i Izrael Scheib [Eldad, ur. 1910]) a Żabotyńskim. Przed wybuchem II wojny światowej B. liczył ok. 100 tys. członków w 26 krajach, większość wśród nich stanowili Żydzi polscy. Spośród nich rekrutowało się wielu bojowników podziemnych organizacji w Palestynie. W czasie Holokaustu członkowie B. brali udział w konspiracji, walcząc w oddziałach partyzanckich (m.in. na Litwie); stanowili trzon ŻZW. Na ziemiach polskich pod okupacją sowiecką oraz w Besarabii, Bukowinie i krajach bałtyckich, wielu członków B. stało się ofiarami represji, jako „kontrrewolucjoniści i agenci brytyjscy”. Po wojnie centrum ruchu przeniosło się do Izraela, a jego organizacje działały w Europie, obu Amerykach, płd. Afryce i w Australii. (Zob. też „Ha-Neszer”)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.