parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
pseud.Uri (1918 Sewastopol – 1988 Jerozolima) – działacz ruchu oporu i przywódca partyzancki w latach II wojny światowej, jeden z twórców organizacji Bricha, działacz kulturalny i polityczny w Izraelu, poeta i pisarz. Ukończył średnią szkołę hebrajską w Wilnie, studiował sztuki plastyczne. Od młodości związany z ruchem Ha-Szomer ha-Cair. W 1940-1941, po przyłączeniu Litwy do Związku Radzieckiego, był członkiem Podziemia. Po zajęciu Litwy przez Niemców w czerwcu 1941 początkowo ukrywał się w klasztorze dominikanów na peryferiach Wilna. W miejscowym getcie działał w ruchu oporu, angażując się od początku w akcję stworzenia żydowskiej siły zbrojnej (por. getta w okresie Holokaustu). 31 XII 1941, na spotkaniu aktywistów ruchu He-Chaluc, odczytano manifest K., zawierający m.in. stwierdzenia: „Hitler zamierza zabić wszystkich Żydów w Europie. […] Żydzi litewscy są pierwszymi z kolei. Nie idźmy jak owce do rzeźni. Może jesteśmy słabi i bezbronni, ale jedyną możliwą odpowiedzią na poczynania wroga jest opór”. Była to pierwsza ocena masowych egzekucji Żydów, dokonywanych przez Einsatzgruppen, jako elementu planu wymordowania żydostwa europejskiego (por. „ostateczne rozwiązanie” kwestii żydowskiej), oraz pierwsze wezwanie do zbrojnego przeciwstawienia się Niemcom. Kiedy 21 I 1942 powstało w Wilnie ugrupowanie zbrojne Farajnigte Partizanen Organizacje (FPO), K. został członkiem jego kierownictwa, a w czerwcu 1943 – komendantem. Podczas akcji likwidacyjnej getta wileńskiego, we wrześniu 1943 dowodził nieudanymi działaniami powstańczymi FPO i akcją przedarcia się do lasu; w późniejszym okresie kierował oddziałem partyzanckim FPO i batalionem „Odwet” w Puszczy Rudnickiej. Po wyzwoleniu był jednym z twórców i działaczy brichy. K., jako kierownik jej komórki w Wilnie, a później w Lublinie, skupiał wokół siebie byłych partyzantów, ocalałych w ukryciu, i wszystkich pragnących emigrować (por. emigracja Żydów z Polski); nawiązał kontakt z działaczami syjonistycznej organizacji młodzieżowej, przebywającymi w Związku Radzieckim, bezskutecznie usiłował porozumieć się z administracją radziecką. Latem 1945 wyjechał – przez Włochy – do Palestyny, gdzie starał się uzyskać poparcie i środki na zorganizowanie akcji odwetu, wymierzonej przeciwko winnym zbrodni antyżydowskich. W drodze powrotnej do Europy został aresztowany przez władze angielskie, zawrócony do Palestyny, i tam osadzony w więzieniu. Po uwolnieniu w 1946 osiedlił się w kibucu i oddał się działalności literackiej; jest m.in. autorem poematów Ad lo-or, Mi-kol ha-achawot, Achoti ha-ktana, tomu publicystyki Al ha-geszer ha-zar; był laureatem nagród literackich, przewodniczącym Związku Literatów Izraelskich. Brał udział w wojnie o niepodległość Izraela (1947–1949).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.