parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
[kwestii żydowskiej] (niem., Endlösung [der Judenfrage]); używano też terminu „całościowe rozwiązanie” (niem., Gesamtlösung) – kryptonim niemieckiego programu wymordowania Żydów europejskich, którego realizację rozpoczęto latem 1941, prawdopodobnie na na mocy ustnego rozkazu Adolfa Hitlera. Rozkazy w postaci pisemnej wychodziły od Hermana Göringa i Heinricha Himmlera; ich bezpośrednim odbiorcą był szef RSHA, Reinhard Heydrich, a później – Ernst Kaltenbrunner. W RSHA całość spraw żydowskich znalazła się w kompetencji gestapo, a konkretnie w rękach Adolfa Eichmanna, kierownika Wydziału IV B Departamentu IV (Referat Żydowski Gestapo). „O.r.” było punktem kulminacyjnym antyżydowskiej polityki III Rzeszy (por. eksterminacja bezpośrednia). Jej ewolucję wyznaczało wiele wypowiedzi Hitlera o potrzebie rozwiązania kwestii żydowskiej, a także prześladowania prawne i gospodarcze oraz nieudane próby pozbycia się Żydów drogą emigracji w latach 30. XX wieku, krach akcji masowego wygnania po wybuchu II wojny światowej (Madagaskar), izolacja i prześladowania w Polsce, eksterminacja pośrednia, masowe egzekucje, wykonywane przez Einsatzgruppen des Sicherheitsdienstes und der Sicherheitspolizei na terenach zajętych po agresji na Związek Radziecki, oraz działalność systemu ośrodków zagłady. „O.r.” postrzegane jest jako zjawisko wyrosłe z jednej strony z rasistowskich obsesji Hitlera, ideologii i programu NSDAP, z drugiej – sposobu rządzenia i zmieniających się okoliczności, którym aparat państwowy III Rzeszy musiał stawić czoła. Wśród tych ostatnich najczęściej wymienia się, deklarowaną jako walkę z wrogiem ideologicznym i rasowym, wojnę ze Związkiem Radzieckim. Rozmiar zdobyczy terytorialnych pociągnął za sobą konieczność uporania się – wobec niemożności tworzenia gett (por. getta w okresie Holokaustu) – z problemem coraz większej liczby Żydów znajdujących się pod kontrolą niemiecką. Jego jedynym rozwiązaniem, zgodnym z celami i dotychczasowymi metodami działania hitleryzmu, oraz – jak się miało okazać, wykonalnym technicznie i organizacyjnie – stało się masowe mordowanie miejscowej ludności żydowskiej. O wydaniu rozkazu (bądź początkowo tylko dyrektywy o ograniczonym zasięgu) wymordowania wszystkich Żydów miały zadecydować: eskalacja zbrodniczej działalności, zadań i środków Einsatzgruppen (komory gazowe), istnienie systemu obozów koncentracyjnych, skuteczność metod wypróbowanych w programie eutanazji (Cyklon B), doświadczenie w deportacji dużych grup ludności i sprawny system biurokratyczny. Za początek operacji o zmienionym charakterze, uważa się masowe egzekucje Żydów w Wilnie i Rydze oraz uruchomienie ośrodków zagłady w Chełmnie i Bełżcu na przełomie 1941/1942, a także mordowanie na Wschodzie transportów Żydów z III Rzeszy oraz z Protektoratu Czech i Moraw. Prawdopodobnie zimą 1942, mimo osłabienia tempa realizacji zagłady, spowodowanego trudnościami atmosferycznymi i planami wykorzystania gospodarczego Żydów przez Wehrmacht i administrację cywilną, wobec braku oporu i sprzeciwu w krajach okupowanych, państwach wolnych i wśród samych Niemców, została podjęta definitywna decyzja. Wstępne zasady organizacyjne realizacji „o.r.”, uważanego z czasem za jeden z ważniejszych strategicznych celów wojny, ustalono w styczniu 1942 podczas konferencji Am Grossen Wannsee. Kolejnym i zasadniczym etapem była operacja wymordowania Żydów z terenu Generalnej Guberni w ramach Akcji Reinhard, następnym – zgładzenie Żydów z okupowanych krajów Europy, ostatnim na wielką skalę – zagazowanie 434 351 Żydów węgierskich latem 1944 w jedynym działającym jeszcze ośrodku zagłady Oświęcim II-Brzezinka. 7 X 1944, natychmiast po stłumieniu buntu członków oświęcimskiego Sonderkommando, proces mordowania Żydów został – na rozkaz Himmlera – zatrzymany, komory gazowe rozebrane, a krematoria zniszczone. Ofiarą „o.r.” padło około 6 milionów Żydów z wielu krajów europejskich, zamordowanych w przeważającej większości na terenie Polski, w utworzonych tu ośrodkach zagłady.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.