parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
termin stosowany w literaturze naukowej na określenie pierwszego z dwóch etapów (obok eksterminacji bezpośredniej) hitlerowskiej polityki eksterminacyjnej, stosowanej wobec Żydów (Holokaust), którzy znaleźli się na terenach Polski. Cechą charakterystyczną tego etapu jest dualizm władzy nad Żydami, sprawowanej przez administrację cywilną oraz SS i policję, trwający od początku okupacji do czasu rozpoczęcia Akcji Reinhard (1942), zakończony monopolem służb specjalnych. E.p. z jednej strony wyznaczają takie posunięcia niemieckie, jak: grabież, praca przymusowa, oznakowanie (opaski żydowskie), stopniowa eliminacja z życia społeczno-gospodarczego, wreszcie koncentracja i izolacja, z drugiej – życie codzienne i postawy mieszkańców gett (getta w okresie Holokaustu), ich konflikty socjalne, ideologiczne i polityczne, opór cywilny jako jedyna forma działań konspiracyjnych Żydów, także inny niż dotychczasowy kształt stosunków polsko-żydowskich w GG, będący pochodną terroru okupacyjnego. Pojęcie e.p. ogranicza się do terenów okupowanej Polski, ze względu na jakościową zmianę w polityce antyżydowskiej III Rzeszy, wywołaną z jednej strony obecnością 3 mln pol. Żydów, uważanych za bazę dla biologicznego i duchowego rozwoju światowego żydostwa, z drugiej – stworzeniem przez sytuację wojenną możliwości pełnej realizacji ideologii rasistowskiej. Niejasne wytyczne nowej polityki wobec Żydów na terenie GG, dotyczące także Żydów z Rzeszy („ogół zaplanowanych przedsięwzięć”), sygnowane przez szefa Głównego Urzędu Bezpieczeństwa Rzeszy, Reinharda Heydricha, przedstawiono już 21 IX 1939. Przewidywały one na pierwszym etapie natychmiastową koncentrację wszystkich Żydów polskich i – stopniowo – z innych terenów w miastach GG, ewentualnie dobrowolną lub przymusową ich emigrację, w drugim – koncentrację w jednym, wybranym miejscu (rezerwacie). Koncepcje eksploatacji żydowskiej siły roboczej na potrzeby wysiłku wojennego pojawiły się dopiero w połowie 1940, czego wyrazem było przekazanie nadzoru nad pracą przymusową administracji cywilnej i zakładanie szopów. Krach koncepcji emigracyjnej i stworzenia rezerwatu, niemożność tworzenia gett na terenach zajętych po agresji Niemiec na Związek Radziecki, efekty masowych egzekucji dokonywanych przez Einsatzgruppen des Sicherheitsdienstes und der Sicherheitspolizei stały się przesłanką do przejścia na etap eksterminacji bezpośredniej („ostateczne rozwiązanie” kwestii żydowskiej). Etap e.p. pochłonął życie ok. 500 tys. Żydów.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.