parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(niem., Konzentrationslagers; od tej nazwy utworzono skrót KZ) – miejsca odosobnienia, pracy niewolniczej i masowej zagłady mieszkańców III Rzeszy i krajów okupowanych, osadzanych tam bez przestrzegania norm o aresztowaniu czy uwięzieniu; zasadniczy element hitlerowskiego systemu ucisku. Kontrolę nad nimi, od wiosny 1934, sprawowało SS. Terminu KZ używa się na określenie wszystkich obozów niemieckich, tj.: obozów pracy przymusowej i obozów przejściowych, administrowanych przez policję bezpieczeństwa (Sipo, Ministerstwo Sprawiedliwości), a nawet przez przedsiębiorstwa prywatne; obozów jeńców wojennych, które były administrowane przez Wehrmacht; oraz ośrodków zagłady, choć żadne z nich nie były o.k. w ścisłym tego słowa znaczeniu. O.k. początkowo służyły zwalczaniu przeciwników politycznych oraz izolacji osób aspołecznych: kryminalistów, włóczęgów czy żebraków, a także homoseksualistów i osób niepożądanych ze względów rasowych; od lata 1938 (Noc Kryształowa) w o.k. coraz większą grupę stanowili Żydzi, więzieni tylko dlatego, że byli Żydami (por. norymberskie ustawy). Podczas II wojny światowej o.k. były dla Niemców środkiem walki z ruchem oporu; niektóre pełniły rolę ośrodków zagłady Żydów, Romów, radzieckich jeńców wojennych i innych grup (Oświęcim II – Brzezinka; Majdanek). Wraz z przygotowaniami do wojny i samą wojną, stare obozy (pierwszym był obóz w Dachau) na ogół likwidowano lub przeznaczano na inne cele. Na ich miejsce pojawiły się nowe (większość w III Rzeszy i terenach do niej inkorporowanych, nieliczne w Generalnej Guberni, Jugosławii i w krajach nadbałtyckich), tworząc cały system obozów niezależnych i satelickich; pracę ich więźniów wykorzystywano dla wysiłku wojennego Rzeszy. Więźniowie o.k. podlegali ścisłej ewidencji; każdy posiadał numer, tatuowany zwykle na lewym ramieniu. Podstawowymi elementami represyjnymi – poza odosobnieniem – były ciężka praca fizyczna, bicie, głodowe racje żywnościowe zaspokajające 30–50% dziennego zapotrzebowania, nieogrzewane, przeludnione pomieszczenia, wielogodzinne apele. Powodowało to – w połączeniu z brakiem podstawowej opieki medycznej, epidemiami oraz egzekucjami – wysoką śmiertelność wśród więźniów; przeciętna długość życia w obozie nie przekraczała 2–3 miesięcy; tylko 15–35% z nich doczekało wyzwolenia. O ile dla tzw. aryjczyków znalezienie się w o.k. oznaczało najgorszy los w galaktyce III Rzeszy, to dla każdego Żyda było zamianą natychmiastowej śmierci w komorze gazowej na życie, choć w trudniejszych niż dla innych więźniów warunkach, jednak tylko wyniszczających i tylko grożących śmiercią; przeżyli zaledwie nieliczni. Na ziemiach polskich funkcjonowały cztery o.k.: Oświęcim II – Brzezinka (1940–1945), Płaszów (1944, będący wcześniej obozem pracy), Majdanek i Stutthof (1939–1945). W okresie wyzwalania ziem polskich, Niemcy ewakuowali więźniów w warunkach, które nadały temu zjawisku miano marszów śmierci.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.