parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
właśc. Kriegsgefangenlager der Waffen SS-Lublin (niem., Obóz Waffen SS-Lublin dla jeńców wojennych) – niemiecki obóz koncentracyjny, działający od jesieni 1941 do 24 VII 1944; od maja 1942 – także jako ośrodek zagłady Żydów z Polski i innych krajów europejskich. Utworzono go na rozkaz Reichsführera SS, Heinricha Himmlera, na przedmieściu Lublina Majdan Tatarski, na mocy porozumienia z Wehrmachtem, zgodnie z którym część radzieckich jeńców wojennych miała być przekazana SS dla celów programu germanizacji terenów wschodnich. Faktycznie M. nie był przeznaczony dla żadnej specjalnej kategorii więźniów; jego funkcją było niszczenie wrogów III Rzeszy, udział w akcji wysiedlenia ludności Zamojszczyzny i eksterminacji Żydów. Główną rolę w jego założeniu odgrywał dowódca SS i policji dystryktu lubelskiego, Odilo Globocnik (Akcja Reinhard).Obóz o powierzchni 2,7 km2, zlokalizowany na nieużytkach, przy szosie Lublin – Zamość – Chełm, otoczony był podwójnym ogrodzeniem z drutu kolczastego, linią wysokiego napięcia i 19 wieżami strażniczymi o wysokości 8,8 m, wyposażonymi w reflektory. Podzielony był na pięć sektorów, zwanych „polami”; każde z nich miało inne przeznaczenie: dla kobiet, dla zakładników itd. W obozie zbudowano 22 baraki; 20 dla więźniów, pozostałe dla administracji; ponadto w osobnym sektorze znajdowało się siedem komór gazowych, dwie drewniane szubienice i małe krematorium. Ze względu na jego niską wydajność, zwłoki zamordowanych i zmarłych palono także na stosach, w pobliskim Lesie Krępieckim. Dodatkowymi instalacjami obozowymi były: warsztaty, magazyny, składy węgla i pralnie oraz sekcja, zarezerwowana dla SS, z barakiem komendantury, barakami mieszkalnymi i stołówką. Obóz mieścił jednocześnie około 40 tysięcy więźniów. Plan przewidywał budowę baraków dla 250 tysięcy ludzi, konstrukcję dodatkowych komór gazowych i bardziej wydajnego, pięciopaleniskowego krematorium. Zbudowano je we wrześniu 1943, do czasu wyzwolenia M., zrealizowano około 20% planu. Kolejnymi komendantami obozu byli: Karl Koch, Max Koegel, Herman Florsted, Martin Weiss i Artur Liebenhenschel; załogę obozu stanowiło łącznie około 3 tysiące Niemców i Ukraińców (Einsatz Reinhardt). Pierwsza partia więźniów przybyła do obozu w październiku 1941; osadzano w nim radzieckich jeńców wojennych i więźniów z obozów koncentracyjnych na terenie Rzeszy, mieszkańców okupowanej Polski, Żydów z Czechosłowacji, Niemiec, Węgier, Francji, Holandii i Polski, Białorusi, Ukrainy i innych krajów. W sumie, przez M. przeszło około 500 tysięcy ludzi 54 narodowości, pochodzących z 28 krajów. Spośród nich zginęło około 360 tysięcy; 60% z powodów warunków życia – głodu, chorób, wyczerpania i bicia, pozostali (niemal wyłącznie Żydzi, większość natychmiast po przyjeździe) – w komorach gazowych. Poza mordowaniem gazem, więźniów rozstrzeliwano; największa egzekucja, w ramach Akcji Erntefest, miała miejsce na początku listopada 1943; rozstrzelano wówczas około 18 tysiecy Żydów.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.