parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
pionierska organizacja młodzieżowa, związana z partią Hitachdut, założona w Galicji pod koniec 1923. Nawiązywała do idei propagowanych przez A.D. Gordona, stając się ruchem o świat. zasięgu. Wpływ na G. wywarła także organizacja Ha-Szomer ha-Cair, choć poddawano krytyce jej indywidualistyczne podejście. G. miała stać się ruchem młodzieżowych żydowskich mas. W 1924–1925 powstały pierwsze stałe grupy G., a w 1925 zorganizowano pierwsze konferencje ruchu i wydano pierwsze publikacje. Oficjalna nazwa organizacji, przyjęta na zjeździe w Gdańsku w listopadzie 1928 brzmiała: Histadrut ha-Noar ha-Amamit he-Chalucit „Gordonia” (hebr., Ludowy Chalucowy Związek Młodzieży „Gordonia”). Sformułowano też wówczas podstawowe cele ruchu, którymi były: budowa ojczyzny, wychowanie członków w duchu wartości humanistycznych, stworzenie narodu pracującego, renesans kultury hebrajskiej oraz własna praca (hebr. awoda acmit). Ustalono także 13 zasad określających zachowanie członka ruchu, zarówno w życiu prywatnym, jak i społecznym, oraz jego stosunek do narodu żydowskiego, Palestyny, pracy, socjalizmu. Podstawowym celem indywidualnym było osobiste spełnienie poprzez alij(j)ęi pracę w systemie kolektywnym. G. dążyła do objęcia wpływami niższych warstw społeczeństwa żydowskiego. Należała do organizacji He-Chaluc; prowadziła ośrodki szkoleniowe, przygotowujące do emigracji pionierskiej do Palestyny; wydawała prasę młodzieżową (np. „W drodze”, „Słowo Młodych”). W swojej pracy wychowawczej wykorzystywała metodę skautową. Z G. związane były kluby sportowe Makabi ha-Cair (hebr., Młody Machabeusz). Na czele G. od początku istnienia tej organizacji stał P. Lawon. Pierwsze grupy jej członków zaczęły osiedlać się w Palestynie w 1929; w 1937 zaczęła ona tam działać jako ruch młodzieżowy. Przed wybuchem II wojny światowej ruch liczył na świecie blisko 40 tys. członków. Podczas wojny w Polsce członkowie G. brali udział w żydowskim podziemiu politycznym i oporze zbrojnym; prowadzono garkuchnie, organizowano nielegalne nauczanie, kontynuowano wydawanie prasy. W Warszawie starano się stworzyć silny ośrodek, który następnie mógłby kierować działalnością G. w innych miastach. Po zakończeniu wojny G. wznowiła legalną działalność; nadal należała do He-Chaluc, stanowiąc w niej najsilniejszą organizację młodzieżową. Prowadziła ośrodki produktywizacyjne i kibuce, wydawała własną prasę („Słowo Młodych”, nawiązujące do mies., wydawanego przed i podczas wojny; „Wolne Słowo”). W 1947 G. i jej sekcja Nocham szkoliły w 12 kibucach 1023 osób. 17 VII 1947 prawe skrzydło Poalej Syjon-Prawicy połączyło się z Syjonistyczno-Socjalistyczną Partią Pracy „Hitachdut”, tworząc Żydowską Syjonistyczno-Socjalistyczną Partię Robotniczą „Poalej Syjon-Hitachdut” w Polsce. Jednocześnie połączyły się organizacje młodzieżowe tych partii. Bardzo nieliczna grupa członków Droru przeszła jednak do G.; ich większość połączyła się z organizacją młodzieżową Borochow Jugent, tworząc Dror Borochow-Jugent. G. oraz pozostałe syjonistyczne organizacje młodzieżowe zostały rozwiązane decyzją MAP w 1949. Na pocz. lat 50. w Izraelu dążono do stworzenia jednolitego ruchu pionierskiego, czego wyrazem stało się powstanie ruchu młodzieżowego Ichud ha-Bonim (hebr., Zjednoczenie Budowniczych), w którego skład weszła Gordonia.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.