parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr., Związek), właśc. Mifleget ha-Awoda ha-Cij(j)onit „Hitachdut” (hebr.), tj. Syjonistyczna Partia Pracy „Hitachdut” – świecka partia syjonistyczna, dążąca do stworzenia syntezy haseł narodowych i socjalistycznych, opartej na założeniu, że narodowe i społeczne wyzwolenie Żydów jest procesem jednolitym, który winien się dokonać drogą ewolucyjną, a nie rewolucyjną. Realizacja haseł społecznych winna być jednak podporządkowana realizacji haseł narodowych. Celem partii było zbudowanie w Palestynie żydowskiego społeczeństwa w oparciu o kulturę hebrajską. Natomiast odrodzenie życia narodowego w diasporze miało nastąpić poprzez autonomię narodową, produktywizację ludności i krzewienie kultury hebrajskiej. Partia powstała w wyniku rozłamu w organizacji Ceirej Syjon, która na zjeździe kraj. w 1919 uchwaliła program socjalistyczny. Odłam, który nie uznał go, utworzył w Pradze (1920) na światowej konferencji Ha-Poel ha-Cair (hebr., Młody Robotnik) i Ceirej Syjon, nową partię pod nazwą Hitachdut. Na III światowej konferencji H. w Berlinie w 1922 partia przyjęła nazwę Syjonistyczna Partia Pracy „Hitachdut”. Była ona reprezentowana na Światowym Kongresie Syjonistycznym i aktywna w organizacji He-Chaluc; wspierała emigrację Żydów do Palestyny (w szczególności młodych pionierów), popierała ich produktywizację i rozwój języka hebrajskiego. W sierpniu 1932, na kongresie w Gdańsku, centralne komitety światowych organizacji PS-P i H. połączyły się, tworząc Światowe Zjednoczenie Syjonistów-Socjalistów (Ichud Olami). Partia działała m.in. w Polsce, Rumunii, na Litwie i Łotwie. W Polsce jej władze stanowił Krajowy Zjazd delegatów ośrodków prowincjonalnych oraz CK z Sekretariatem; własne centralne komitety posiadały organizacje H. Galicji Zachodniej i Śląska oraz Galicji Wschodniej, a ich przedstawiciele zasiadali w ogólnym CK. Najmniejszą jednostką organizacyjną był oddział prowincjonalny (hebr. snif). Sympatykami i członkami partii była przede wszystkim młodzież pracująca, inteligencja i pracownicy umysłowi. Szczególnie silne były wpływy partii we wschodniej Galicji. Jej działalność koncentrowała się na przysposobieniu zawodowym Żydów, przygotowujących się do emigracji do Palestyny. H. należała do Ligi Pomocy Pracującym w Palestynie. W styczniu 1933 organizacja ta i PS-P w Galicji Wschodniej połączyły się, tworząc Zjednoczoną Partię Syjonistyczno-Socjalistyczną „Hitachdut-Poalej Syjon”, występującą pod nazwą Zjednoczona Partia „Hitachdut-Poalej Syjon”. Niektóre organizacje H. na innych obszarach przyłączyły się do PS-P, ale zasadniczo obie partie zachowały odrębność. Czołowymi działaczami H. w Polsce byli: Hersz Luzer Heller, K. Schwarz i A. Silberschein. Po zakończeniu II wojny światowej partia wznowiła legalną działalność pn. „Hitachdut” – Żydowska Syjonistyczno-Socjalistyczna Partia Pracy; liczyła jednak tylko ok. 500 członków (głównie z kręgów inteligenckich). KC partii znajdował się w Łodzi. Związane z nią były organizacje młodzieżowe Gordonia i Nocham. H. wiązała przyszłość Żydów jedynie z Palestyną, gdzie – z pomocą Wielkiej Brytanii – miało powstać żydowskie państwo. 17 VII 1947, w wyniku narastających wewnętrznych konfliktów programowych, prawe skrzydło PS-P połączyło się z H., tworząc Żydowską Syjonistyczno-Socjalistyczną Partię Robotniczą „Poalej Syjon-Hitachdut” w Polsce. Na jej czele stanął Józef Sack. W partii dominowały wpływy PS-P. Ostatecznie została zlikwidowana decyzją MAP w grudniu 1949. (Zob. też: Lewinson Abraham; Tartakower Arie)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.