parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. Poale(j) Cij(j)on = Robotnicy Syjonu) ( PS) – ruch robotniczy, łączący w swojej ideologii hasła syjonistyczne i socjalistyczne, opierający się przede wszystkim na żydowskim proletariacie. Uznawano, że problem żydowski, a w szczególności problemy żydowskiego proletariatu mogą zostać rozwiązane jedynie przez jego koncentrację w Palestynie, gdzie powstanie żydowskie społeczeństwo socjalistyczne. Ideologia partii została sformułowana pod wpływem koncepcji D.B. Borochowa. W Rosji, pod koniec XIX w., zaczęły powstawać – niezależnie od siebie – pierwsze socjalistyczne koła syjonistów, noszące nazwę PS. W 1901-1903 zostały założone stowarzyszenia PS, m.in. w Wilnie, Witebsku, Odessie i w Warszawie. W 1905, na pierwszym nielegalnym zjeździe w Ciechocinku, ukonstytuował się rosyjski Związek Socjalistów Żydowskich. Grupy PS powstawały również w Galicji, a także w Stanach Zjedn., Argentynie, Rumunii, Palestynie. Ostatecznie, w 1906, po zjeździe syjonistycznym w Połtawie, została założona partia PS. Przystąpił do niej utworzony rok wcześniej polski Związek PS, zachowując autonomię organizacyjną i taktyczną. W 1907 w Hadze powstał Światowy Związek PS, do którego przystąpiły związki polski i rosyjski. W 1918 partia rozpoczęła legalną działalność w Polsce; PS połączyła się z PS zach. Galicji, a w 1921 – z PS Galicji Wschodniej. Latem 1920 na V konferencji Światowego Związku PS w Wiedniu doszło w partii do rozłamu, który doprowadził do powstania Poalej Syjon-Lewicy (PS-L) i Poalej Syjon-Prawicy (PS-P). Kontrowersje dotyczyły stosunku partii do III Międzynarodówki i Organizacji Syjonistycznej. W Polsce przewagę miało lewe skrzydło PS, przekształconej w PS-L. Do ponownego zjednoczenia PS w Polsce doszło dopiero po II wojnie światowej, kiedy to 19 X 1947, w wyniku połączenia PS-L i lewego skrzydła PS-P, powstała Zjednoczona Żydowska Partia Robotnicza „Poalej Syjon” w Polsce (ZŻPRPS). Na jej czele stanął A. Berman, dotychczasowy przewodniczący PS-L. Zmieniono strukturę organizacyjną partii; komitety powiatowe zastąpiono komitetami parytetowymi, które łączyły komitety powiatowe PS-L i PS-P. Komitety terenowe działały w 60 miejscowościach, najliczniejsze były na Dolnym Śląsku (por. osadnictwo żydowskie na Dolnym Śląsku po II wojnie światowej). PS była najsilniejszą partią syjonistyczną w Polsce; dysponowała największą siecią ośrodków produktywizacji, spółdzielni, licznymi kibucami, utrzymywała domy i kluby robotnicze, kuchnie ludowe, sieć bibliotek i świetlic; Związek Żydowskich Robotniczych Klubów Sportowych „Gwiazda” zrzeszał 12 klubów. Sprawowano nadzór nad 20 spółdzielniami. Naczelnym zadaniem ZŻPRPS była praca z młodzieżą w celu wykształcenia przyszłych kadr, potrzebnych do budowy socjalistycznego państwa polskiego oraz żydowskiego w Palestynie, a także zorganizowanie pomocy Żydom, którzy osiedlili się w Polsce, i tym, którzy chcieli emigrować do Palestyny. W prezydium CKŻP i woj. komitetach PS miała najsilniejszą reprezentację, ale była coraz ostrzej atakowana przez przedstawicieli Frakcji PPR przy Centralnym Komitecie Żydów Polskich. Decyzją MAP partia miała zostać zlikwidowana do dn. 1 II 1950.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.