parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
Żydowska Socjalistyczna Partia Robotnicza „Poalej Syjon” (jid. Jidisze Socjalistisze Arbeter Partaj „Poalej-Cyjon [Cijen]”) ( PS-P) – robotnicza partia syjonistyczna, o umiarkowanych poglądach socjalistycznych. Powstała w wyniku rozłamu, do którego doszło latem 1920 na V konferencji Światowego Związku Poalej Syjon (PS) w Wiedniu. W głosowaniu dotyczącym nawiązania przez biuro PS stosunków z III Międzynarodówką część delegatów (ze Stanów Zjedn., Palestyny, Wlk. Brytanii) nie poparła pozostałych. Po III Krajowym Zjeździe PS w 1922, prawicowy odłam powołał samodzielną partię PS-P. W Polsce, po secesji, PS-P cieszyła się ograniczonym poparciem, dlatego w 1923 połączyła się z organizacjami Ceirej Syjon i (w październiku 1925) z Dror, a następnie (w 1926) z Syjonistami-Socjalistami (jid. Cijonistisze-Socjalistisze Partaj). W sierpniu 1932 nastąpiło połączenie Centralnych Komitetów Światowej Organizacji Hitachdut i PS-P. Owo zjednoczenie wpłynęło na wzrost wpływów PS-P w Polsce. W 1933 Hitachdut i PS-P w Galicji Wsch. połączyły się, tworząc Zjednoczoną Partię Syjonistyczno-Socjalistyczną „Hitachdut-Poalej Syjon”, występującą pod nazwą Zjednoczona Partia „Hitachdut-Poalej Syjon”. Natomiast Rada Centralna i CK Hitachdut na terenie byłej Kongresówki zachowały odrębność. PS-P należała do Światowej Organizacji Syjonistycznej (ŚOS). Na czele partii stał Zjazd, który dokonywał wyboru Rady Partyjnej i KC, bezpośrednio kierującego działalnością partii; w terenie tworzono organizacje miejscowe. Partia należała do II Międzynarodówki Socjalistycznej. PS-P opowiadała się za autonomią kulturalną i narodową świeckiej gminy żydowskiej. Uznawała supremację języka hebrajskiego w Palestynie; w Polsce podkreślała konieczność nauki języka jidysz w stopniu pozwalającym na jego używanie w życiu codziennym. Akcentowała opozycyjny stosunek do systemu rządów sanacyjnych, choć w swojej działalności skupiała się raczej na zagadnieniach programowych, przejawiając mniejszą aktywność w polskim życiu politycznym. Współpracowała z Hitachdut, przede wszystkim w ramach Ligi Pomocy Pracującym w Palestynie. Partia posiadała wpływy w sferach robotniczych i wśród inteligencji. Powojenna PS-P kontynuowała dawny program partii. Opowiadała się jednak za masową emigracją Żydów z Polski; sojusznikami w tworzeniu państwa żydowskiego w Palestynie – jej zdaniem – miały być Stany Zjednoczone i Wielka Brytania. Do połowy 1947 PS-P była najbardziej aktywną partią syjonistyczna; brała udział w pracach brichy, organizowała emigrację. Należeli do niej przede wszystkim robotnicy ze spółdzielni żydowskich, rzemieślnicy, nauczyciele. Partia miała też wpływy w organizacji ORT. Prowadziła szkolenie przyszłych żołnierzy armii żydowskiej (Hagany; por. obóz szkoleniowy Hagany w Bolkowie), zakładała szkoły z językiem hebrajskim jako wykładowym, tworzyła kibuce i ośrodki produktywizacyjne. Zapleczem dla PS-P była Izraelska Partia Pracy Mapai (akr. jej hebr. nazwy: M ifleget P oalej E rec I srael) – najsilniejsza partia żydowska w Palestynie; stamtąd przekazywano pomoc materialną. PS-P otrzymywała również pomoc z Jointu. Z partią była związana organizacja młodzieżowa Dror. Na czele PS-P stał Józef Sack. Partia blisko współpracowała z PS-L; współpracowały ze sobą także organizacje młodzieżowe; tworzono wspólne kluby sportowe, kibuce, spółdzielnie, czytelnie. Podziały w ruchu syjonistycznego w Palestynie wpłynęły na pogłębienie podziałów ideologicznych wewnątrz partii. Nie udało się uniknąć rozłamu; odeszła z niej grupa Achdut ha-Awoda (hebr., Jedność Pracy) ze Stefanem Grajkiem. Grupa ta była silniejsza (w przeciwieństwie do analogicznego rozłamu w Mapai). 17 VII 1947 prawe skrzydło PS-P połączyło się z Syjonistyczno-Socjalistyczną Partią Pracy „Hitachdut” w Polsce. W wyniku połączenia powstała Żydowska Syjonistyczno-Socjalistyczna Partia Robotnicza „Poalej Syjon-Hitachdut” w Polsce. Mimo dominujących wpływów PS-P, nowa partia była nazywana Hitachdut; na jej czele stanął J. Sack. Została zlikwidowana decyzją MAP w grudniu 1949. (Zob. też Ha-Poel)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.