parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. klaf); skarbonka; puszka (jid. puszke, piszke; hebr. kupat cedaka) – 1. skarbony, zw. też ofiarnicami, na datki charytatywne stanowiły element wyposażenia każdej synagogi, bóżnicy czy domu modlitwy, jak również wszelkiego rodzaju stowarzyszeń dobroczynnych (por. dobroczynność; bractwa; bractwo pogrzebowe; Gemilut chesed; Cedaka G(e)dola). Składano do nich ofiary, m.in. w związku z różnymi wydarzeniami w życiu członków społeczności (zarówno radosnymi, jak i smutnymi – modlitwy za zmarłych, wezwanie do czytania Tory itp.). Umieszczano na nich napisy oraz zdobienia nawiązujące do celu, na który miały zostać przeznaczone składane w nich datki. Czasem nawiązywała do tego sama forma s. (np. s. bractwa pogrzebowego w kształcie nagrobka żydowskiego). S. mające np. kształt tacy krążyły po synagodze, kiedy wierni gromadzili się na modły, zwłaszcza w czasie święta Purim (por. purimowe prezenty), także w części przeznaczonej dla kobiet ( galeria dla kobiet). Za pomocą s. zbierano też datki po domach (przede wszystkim w przeddzień szabatu); podczas wszelkiego rodzaju uroczystości (np. z okazji ślubu; w niektórych gminach lokalne regulacje prawne [ tak(k)anot] zakazywały takiej kwesty w czasie trwania seudat micwa), a także na cmentarzach. Krążący ze s. kwestarze zwani byli gabaej cedaka (por. gabaj), zaś kwestarki – puszke-gabetes. Zbiórkami na remonty i utrzymanie synagogi kierował zarządzający nią gabaj. On też sprawował pieczę nad kluczem do s.; osobiście je zamykał i otwierał. Warunki zbiórki były regulowane statutami prowadzących je stowarzyszeń. Często przewidywano w nich, że kwestarzy powinno być co najmniej dwóch i nie wolno im pozostawiać s. ani na chwilę pod opieką jednego z jałmużników. W synagogach instalowano jedną lub kilka s. na stałe, przybijając je do ściany lub wmurowując w nią. Najczęściej czyniono to w pobliżu wejścia, jako że wielu Żydów miało zwyczaj wrzucać do nich drobne datki, przed wkroczeniem do głównej sali, wraz z rozpoczęciem modłów porannych ( szacharit). S. te były opatrywane inskrypcjami, czasem też zdobieniami. Najstarsza tego typu s. w Polsce znajduje się w Starej Synagodze w Krakowie (obecnie Muzeum Historii i Kultury Żydów Krakowa) i jest opatrzona datą 1407; 2. s. – podobnie, jak i współcześnie – nazywano też niewielki pojemnik przechowywany w domu (najczęściej w kuchni), do którego wrzucano pieniądze przeznaczone na cele charytatywne. W piątek po południu i wieczorem, przed zapaleniem szabasowych świec, przedstawiciele rozmaitych bractw obchodzili żydowskie mieszkania i domy z własnymi s. kwestarskimi. W czasie ich wizyty gospodyni opróżniała domową s., przekazując jej zawartość na cele danego stowarzyszenia; 3. mianem puszke nazywano oszczędności, wygospodarowywane przez zamężną kobietę z pieniędzy, przekazywanych jej przez małżonka na utrzymanie domu. Była to tzw. mała skarbonka (jid., klejne puszke) – oszczędności na „czarną godzinę”, przeznaczane na cele charytatywne lub na szczególne wydatki domowe. Częściej jednak na określenie tych pieniędzy używano słowa knipł. (Zob. też: chaluk(k)a; grosz palestyński; Isserles Mojżesz; Keren ha-Kaj(j)emet le-Israel; Meir Baal ha-Nes; orszak żałobny; symbolika nagrobków)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.