parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr., dosł.: położenie rąk, ordynowanie, niesłusznie porównywane do katol. „wyświęcenia”; jid. smiche) – 1. w prawie rabinicznym przekazanie władzy sądowniczej; po raz pierwszy dokonał go Mojżesz, kładąc – za wskazaniem Najwyższego – ręce na Jozuem (Lb 27,18). Koncepcja ta opierała się na nieprzerwanej ciągłości, od Stwórcy nadającego Torę Mojżeszowi, poprzez jego osobę, aż do Wielkiego Sanhedrynu, tzn. że s. mógł dokonać tylko ktoś, kto sam został uprzednio „ordynowany”. Tylko on mógł np. rozstrzygać sprawy dotyczące kalendarza żydowskiego i niektóre przypadki sądowe. Zagrożeniem dla wspomnianej ciągłości były prześladowania po powstaniu Bar Kochby (zgodnie z tradycją, jeden z Dziesięciu Męczenników w 135 n.e. został stracony właśnie za dokonanie aktu s.). Po czasach Hillela I „ordynowanym” mężom nadawano tytuł rabiego; babilońscy amoraici używali tytułu raw. W rezultacie wielu procesów s. zanikła w IV w. Majmonides sugerował, że można by ją wskrzesić, zbierając wszystkich rabinów w Erec Israel; ci obdarzyliby autorytetem nadania s. jednego spośród swego grona. W oparciu o tę koncepcję, w 1538 próbowano tego dokonać w środowisku w Safed (J. ben E. Karo), lecz owo przedsięwzięcie zniweczył protest rabina Jerozolimy. 2. termin s., używany do czasów współczesnych, ma inny zakres znaczeniowy od stosowanego w starożytności i wiąże się z pojęciem hat(t)arat horaa (hebr., zezwolenie na nauczanie). Stanowi on nawiązanie do s. w dawnym znaczeniu, lecz wiąże się jedynie z potwierdzeniem kompetencji danej osoby do podejmowania obowiązków rabina ( smicha le-rabanut). Bywa też stosowany w odniesieniu do egzaminu z halachy, odbywanego przed uznanym autorytetem w dziedzinie Talmudu i przed posekim, połączonego z wydaniem stosownego certyfikatu. Seminaria rabinackie wydają też dyplomy studentom przygotowanym do pełnienia funkcji rabina. W XIX w. w Królestwie Polskim Szkoła Rabinów w Warszawie w pewnym okresie swej działalności także była upoważniona do wydawania takich dyplomów.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.