parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
Abba Aricha (aram., Wysoki Abba), zw. Rawem (RAW-em), tj. nauczycielem całej diaspory (koniec II w. n.e. Kafri w Babilonii – III w. n.e.) – amoraita należący do pierwszej generacji tych uczonych, założyciel akademii talmudycznej w Surze; siostrzeniec Chij(j)i ben Raby, z którym udał się do Erec Israel, gdzie podjął studia (początkowo pod kierunkiem wuja, potem w akademii talmudycznej Jehudy ha-Nasiego). Był jedną z czołowych postaci, łączących naukę pierwszych amoraitów z ich poprzednikami – tan(n)aitami. Znał i prowadził dyskusje z wieloma spośród nich. Był członkiem be(j)t dinu Jehudy ha-Nasiego, który udzielił mu autoryzacji do wydawania decyzji w kwestiach prawa rytualnego i cywilnego. Na stałe do Babilonii powrócił w 219 n.e. Przejściowo zajmował kilka stanowisk w różnych miejscowościach; ostatecznie osiadł w Surze, gdzie założył bejt din i akademię talmudyczną. Wykładnią jego autorytetu było przyznanie mu – jako jedynemu z uczonych babilońskich w tym czasie – prawa wydawania decyzji, sprzecznych ze zdaniem tannaity, bez konieczności przywoływania (dla poparcia własnego zdania) opinii innego tannaity. A. bar A. cieszył się ogromnym autorytetem. Jego córka poślubiła syna egzylarchy. Aktywność swą skupiał na kwestiach religijnych. Pozostając pod wpływem hag(g)ady palestyńskiej, w publicznych dysputach często posługiwał się wątkami hagadycznymi. Był autorem wielu modlitw. Wraz z Mar Samuelem położył fundamenty pod TB. A. bar A. setki razy jest wspominany w TB i TJ zarówno w sferze halachy, jak i hagady (w samym TB bez mała 1500 razy). Uczony ten miał wielu wybitnych uczniów, do których należeli m.in. Huna i Jehuda bar Jecheskiel. (Zob. też Ale(j)nu leszabeach)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.